Patientundervisning inom medicinsk vård, 7.5 hp

Patient Education in Medical Care, 7.5 credits

8MIA10

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anita Kärner Köhler

Kursansvarig

Anne Söderlund Schaller

Studierektor eller motsvarande

Lena Hanberger
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASM1 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot medicinsk vård 3 (HT 2020) 202035-202044 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot medicinsk vård

Särskild information

Kursen utgör den fjärde kursen i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot medicinsk vård, 60 hp.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs utöver grundläggande behörighet, sjuksköterskeexamen och 12 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsarbete, som sjuksköterska. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet, motsvarande heltidsarbete, som sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t. ex Svenska 3/B och Engelska 6/A. 

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • beskriva olika kommunikativa verktyg i undervisning av patient och närstående,
  • bedöma kunskapsbehov hos patient och närstående relaterat till situation och kultur,
  • identifiera personcentrerat kunskapsbehov och motivation till förändring hos patient och anhörig

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • anpassa och genomföra evidensbaserade pedagogiska undervisningsformer till patient och närstående i kliniskt omvårdnadsarbete,
  • skapa förutsättningar för god information, undervisning och utbildning av patient och närstående vid fysiskt möte så väl som vid fjärrkommunikation,
  • analysera och utvärdera patientundervisning med stöd av tolk,
  • förklara och motivera strategier för egenvård hos personer med akut och/eller långvarig sjukdom och ohälsa

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • reflektera kring val av metoder för undervisning av patient och närstående,
  • beakta betydelsen av kulturella- och genusnormativa perspektiv i samband med patientundervisning,
  • förklara innebörden av ett hälsofrämjande förhållningssätt i kommunikation med patient

Kursinnehåll

  • Kommunikationsteorier
  • Teorier inom didaktik, lärande och motivation
  • Pedagogiska metoder relevanta för omvårdnadsarbete
  • Telefonrådgivning
  • Egenvård
  • Hälsofrämjande förhållningssätt vid kommunikation och omvårdnad
  • Interkulturellt möte
  • Bedömning och utvärdering av kommunikation mellan vårdpersonal och patient och närstående
  • Etiskt förhållningssätt och mänskliga rättigheter

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Hälsouniversitetets utbildningar samverkar i integrationsmoment där interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Arbetsformer och integrationsmoment stimulerar och stödjer studentens utveckling till professionell och interprofessionell kompetens samt förbereder studenten för samarbete i kommande yrkesliv.

Arbetsformerna i denna kurs är föreläsningar, basgruppsarbete, färdighetsträning samt seminarium.

Examination

Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete och seminarium.
Examinationen sker i form av en skriftlig hemtentamen och ett muntligt seminarium.

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Undervisningsspråket är svenska.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
TEN1 Individuell tentamen (seminarium) 4.5 hp U, G
STU1 Studieuppgift (PM/seminarium) 2.5 hp U, G
BAS1 Basgrupp 0.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.