Examensarbete i omvårdnadsvetenskap med inriktning specialistsjuksköterska med inriktning psykiatrisk vård, 15 hp

Master's Thesis in Nursing Science, Mental Health Care, 15 credits

8PYA08

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Tiny Jaarsma

Kursansvarig

Patrik Rytterström

Studierektor eller motsvarande

Katarina Berg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MAPY3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 3 (HT 2021) 202136-202215 Svenska Linköping, US V
MAPY3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 3 (HT 2021) 202136-202215 Svenska Jönköping V
MAPY3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 3 (HT 2021) 202136-202215 Svenska Karlstad V
MAPY3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 3 (HT 2021) 202136-202215 Svenska Örebro V
MAPY3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård 3 (HT 2021) 202136-202215 Svenska Ortsoberoende V

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1E

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård

Särskild information

Kursen bedrivs på avancerad nivå och utgör det självständiga arbetet som krävs för magisterexamen i omvårdnadsvetenskap samt för yrkesexamen som specialistsjuksköterska med inriktning psykiatrisk vård. Kursen är en fördjupningskurs inom utbildningsprogrammet och fördelas på terminerna 2, 3 och 4.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen i omvårdnad och 12 månaders yrkesverksamhet som sjuksköterska, motsvarande heltid. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 hp samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet som sjuksköterska, motsvarande heltid. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse

  • visa fördjupad kunskap och förståelse inom ämnet omvårdnad mot specifik inriktning,
  • syntetisera aktuell forskning inom problemområdet och problematisera valt område,
  • motivera val av vetenskaplig metod och dess relevans för forskningsproblemet och därmed påvisa en fördjupad metodkunskap

Färdighet och förmåga

  • integrera kunskap och analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar,
  • formulera en forskningsfråga utifrån aktuell forskning samt klargöra samband mellan syfte, teori, resultat och slutsatser,
  • planera, genomföra och rapportera ett vetenskapligt arbete,
  • muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sitt vetenskapliga arbete,
  • på en vetenskaplig nivå, kritiskt granska, värdera och diskutera det egna och andras examensarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa medvetenhet över forskningsetiska aspekter,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används,
  • värdera och diskutera det egna arbetets betydelse för kunskapsutvecklingen inom problemområdet

Kursinnehåll

Kursens huvudsakliga innehåll är tillämpning av vetenskapsteori, forskningsetik och forskningsmetodik i ett självständigt arbete med relevans för huvudområdet omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistsjuksköterska inriktning psykiatrisk vård.
Presentationsteknik.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.

Centralt för kursen är att studenten parvis genomför det självständiga arbetet, tillsammans med en handledare, med en hög grad av självständighet. Seminarier som idéseminarium och litteratur- och metodseminarium ingår som stödjande och examinerande moment.

Examination

Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på samtliga ingående moment. Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Examinationen innebär individuell bedömning av examensarbetet samt respondent – och opponentskap.

Obligatoriska moment är: idéseminarium, litteratur- och metodseminarium och examinationsseminarium. Varje student ska, förutom eget respondent− och opponentskap delta aktivt i ytterligare fem examinationsseminarie.

Omfattning av omexamination
För omexamination gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till. I övrigt tillämpas Föreskrifter rörande examination och examinatorer enligt beslut vid Linköpings Universitet.

Antal examinationstillfällen
Resurskrävande examinationsformer är begränsade till sammanlagt fem gånger; d v s student som inte godkänts vid ordinarie examinationstillfälle har möjlighet att genomgå provet vid ytterligare fyra tillfällen. Därefter ges inget ytterligare tillfälle. Övriga examinationsformer har studenten rätt gå igenom ett obegränsat antal gånger. Tidpunkten för omexamination skall anges i början av varje termin. Den studerande har rätt att anmäla behov av stöd efter två underkända prov.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
IDSE Idéseminarium 0.5 hp U, G
EAR1 Examensarbete 1 3.5 hp U, G
EAR2 Examensarbete 2 8 hp U, G
MELI Metod- och litteraturseminarium 1 hp U, G
OPPO Opponera på annat arbete 0.5 hp U, G
FÖRS Försvar eget arbete 0.5 hp U, G
SEDE Seminariedeltagande 1 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.