Barnhälsovård och elevhälsa, verksamhetsförlagd utbildning, 7.5 hp

Child Health Care and School Health Services, in clinical practice, 7.5 credits

8SSA02

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Marie Mattisson

Kursansvarig

Marie Mattisson

Studierektor eller motsvarande

Katarina Berg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASD3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska 2 (VT 2022) 202204-202209 Svenska Nyköping O
MASD3 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska 2 (VT 2022) 202204-202209 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Särskild information

Kursen omfattar verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom barnhälsovård och elevhälsa. VFU kan förläggas inom hela Östergötland.

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska

Förkunskapskrav

  • Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp
  • Legitimation som sjuksköterska
  • 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

eller

  • Sjuksköterskeexamen 90-180 hp
  • Legitimation som sjuksköterska
  • Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp
  • 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • förklara, bedöma och motivera omvårdnadsåtgärder vid vanligt förekommande hälsoproblem inom barnhälsovård och elevhälsa.

 

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Självständigt arbeta i enlighet med nationella barnhälsovårdsprogrammet och elevhälsans riktlinjer och mål,
  • tillämpa person/familjecentrerad omvårdnad utifrån ett intersektionalitets- perspektiv,
  • utforma undervisning och information om hälsofrämjande och förebyggande egenvård, för barn, ungdomar och närstående med utgångspunkt från hälsopedagogiska metoder,
  • planera, organisera och verkställa läkemedelsbehandling och vaccinationer av barn och ungdomar på ett patientsäkert och barncentrerat sätt
  • problematisera och tillämpa interprofessionellt arbete inom hälso-och sjukvård, liksom inom annan verksamhet.

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Identifiera sitt eget behov av kunskapsutveckling för att utveckla sin kompetens inom barnhälsovård och elevhälsa och
  • värdera det egna förhållningssättet utifrån ett hälsopedagogiskt, hälsofrämjande samt sjukdomsförebyggande perspektiv,
  • kritiskt granska omvårdnad utifrån vetenskap och evidens.

Kursinnehåll

Kursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård och elevhälsans verksamhet för medicinska insatser. Inom dessa verksamheter skall kursens mål uppnås. Således skall studenten inom den verksamhetsförlagda utbildningen ges möjlighet att träna på att utföra hälsosamtal och hälsoundersökning där bedömning av barns utveckling ingår och även att träna på hälso- och sjukvårdsrådgivning, där telefonrådgivning ingår. Studenten skall vidare kunna planera, organisera och utföra vaccinationer enligt det nationella vaccinationsprogrammet samt kunna genomföra andra typer av läkemedelsbehandling. Studenten skall ges möjlighet att träna på att vidta omvårdnadsåtgärder vid vanligt förekommande hälsoproblem inom barnhälsovård och elevhälsa. I kommunikation och möten med barn och ungdomar och deras närstående skall studenten träna på att tillämpa ett person/familjecentrerat och ett hälsofrämjande förhållningssätt, samt på att använda hälsopedagogiska metoder. I kursen ingår också färdighetsträning i akut omhändertagande av barn.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap.

 

I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning, studieuppgifter och seminarier.

Examination

Den verksamhetsförlagda utbildningen bedöms med betyg godkänd/underkänd. Bedömningen sker utifrån bedömningskriterier som finns specificerat i ett bedömningsformulär för den verksamhetsförlagda utbildningen.
Obligatoriska moment är VFU och seminarier.

 

Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

 

Avbrytande av VFU 

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid. 

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för barnmorske- och specialistsjuksköterskeprogrammen. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
VFU1 Verksamhetsförlagd utbildning 5.5 hp U, G
SEM1 Seminarium 1 2 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.