Grupprocesser med inriktning mot konflikthantering, 7.5 hp
Group Processes Focusing Conflicts, 7.5 credits
911G05
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Andrzej SzklarskiKursansvarig
Andrzej SzklarskiStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Kvällstid) | HT 2019 | 201934-202003 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
Minst 30hp godkända i ett beteendevetenskapligt ämne, alternativt minst två genomgångna terminer i lärarutbildning eller en annan beteendevetenskapligt inriktad utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
Förvärvat kunskap om samt utvecklat förståelse för konflikter och konflikthantering, och specifikt kunna:
- definiera och exemplifiera konfliktfenomenet
- urskilja kännetecken för destruktiv och konstruktiv konflikthantering
- dentifiera och definiera olika strategier eller stilar för konflikthantering
Förvärvat förmågor gällande konflikter och konflikthantering, och specifikt kunna:
- igenkänna olika hanteringsstrategier samt bedöma deras effektivitet med utgångspunkt i verkliga konfliktsituationer
- designa egna samt granska andras konflikthanteringsförslag, både i rollen som part och som tredje part i konflikten
- med hjälp av relevant begreppsapparat muntligt och skriftligt kommunicera information och idéer gällande konflikter och konflikthantering
Kursinnehåll
Teoretiska och praktiska förklaringsmodeller gällande konflikters förebyggande, uppkomst, utveckling och hantering. I fråga om konflikthantering ligger tonvikten på det metodiska förhållningssättet, med fokus på konflikthanteringsstrategier, ickevåldskommunikation samt medling.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar; Gruppövningar: till studentens arbetsinsats hör förberedelser av övningens utgångspunkter i form av verkliga konfliktsituationer; Litteraturseminarium: till studentens arbetsinsats hör inläsning och reflektion kring angiven litteratur.
Examination
Kursen slutexamineras genom en individuell skriftlig hemtentamen. Kursen examineras också löpande genom ett aktivt deltagande i gruppövningar.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LÄ01 | Grupprocesser med inriktning mot konflikthantering | 7.5 hp | U, G, VG |
Ordinarie litteratur
Böcker
Obligatorisk litteratur HT2018
- Lenneer Axelsson, B & Thylefors, I. (2013). Konflikter. Uppkomst, dynamik och hantering. Stockhom: Natur och kultur. (Kap. 1-4; 7-10 och 12). ISBN 9789127134294
- Rosenberg, M.B. (2017). Nonviolent communication. Ett språk för livet. Svensbyn: Friare Liv. (kap. 1-6 och 10-11) ISBN 9789187489488
- Rosenberg, M.B. (2013). Vi kan reda ut det! Hantera konflikter på fredliga och kraftfulla sätt. Svensbyn: Friare Liv. ISBN 9789197463973
Övrigt
- Adams, K. & Galanes, G. (2017). Communicating in groups. Applications and skills. Boston: McGraw-Hill. (utdrag 15 sidor)
- Druckman, D. (2008). Negotiation. In S. Cheldelin, D. Druckman & L. Fast (Eds.), Conflict. From analysis to intervention. New York: Continuum. (utdrag 15 sidor)
- Pruitt, D.G. & Kim, S.H. (2004). Social conflict. Escalation, stalemate and settlement. Boston: Mc Graw Hill. (utdrag 15 sidor)
- Szklarski, A. (2014). Konflikthanteringens etik och pragmatik. I E. Johansson & R. Thornberg (Red.), Värdepedagogik. Malmö: Liber. (utdrag 15 sidor)
Kompletterande litteratur
Övrigt
Valfri litteratur (OBS! ca 200 sidor), exempelvis:
- Cowan, David (1995). Taking charge of organizational conflict. Spring Valley: Innerchoice Publishing.
- Ellmin, R. (2008). Konflikthantering i skolan - den andra baskunskapen. Stockholm: Natur & Kultur.
- Ekeland T-J. (2006). Konflikt och konfliktförståelse - för vården och den sociala sektorn. Stockholm: Liber.
- Eklund, S. & Fältsjö, J. (2013). Konflikt! – ska det vara något att bråka om? Lund: Studentlitteratur.
- Esbjörnsdotter, B. (2003). Lär dig förstå och lösa konflikter. Lund: Bokförlaget Augusti.
- Folger, J.P., Poole, M.S. & Stutman, R.K. (2009). Working through conflict. Strategies for relationships, groups and organisations. Sixth edition. Boston: Pearson.
- Glasl, F. (1997). Confronting conflict. Hawthorn House: Hawthorn Press.
- Granström, K. (2000). Dynamik i arbetsgrupper. Om grupprocesser på arbetet. Lund: Studentlitteratur.
- Hakvoort, I. & Friberg, B. (2011)(Red.). Konflikthantering i professionellt lärarskap. Malmö: Gleerups.
- Larsen, R-P. (2002). Konflikter och oenighet på arbetsplatsen. Lund: Studentlitteratur.
- Lennéer Axelsson, B & Thylefors, I. (2005). Arbetsgruppens psykologi. Stockholm: Natur och kultur.
- Lennéer Axelsson, B & Thylefors, I. (2013). Konflikter. Uppkomst, dynamik och hantering. Andra utgåvan. Stockholm: Natur och kultur. (Kap. 5, 6, 11).
- Nilsson, B & Waldemarson, K. (2007). Kommunikation – samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur.
- Nordenmark, Ove (2002). Att hantera konflikter i skolan. Uppsala: Kunskapsföretaget.
- Olsson E. (1998). På spaning efter gruppens själ. Gruppen i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
- Pruitt, D.G. & Kim, S.H. (2004). Social conflict. Escalation, stalemate and settlement. Third edition. Boston: Mc Graw Hill.
- Svedberg, L. (2007). Gruppsykologi - om grupper, organisationer och ledarskap. Lund: Studentlitteratur.
- Szklarski, A. (2007). Conflict experience: A phenomenological study among young people in Sweden. Scandinavian Journal of Educational Research, 51(4), 369-383.
- Wahlström, G.O. (2005). Samspel och ledarskap. En vardagsbok för pedagoger. Stockholm: Runa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.