Grupprocesser med inriktning mot konflikthantering, 7.5 hp

Group Processes Focusing Conflicts, 7.5 credits

911G05

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Andrzej Szklarski

Kursansvarig

Andrzej Szklarski

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Kvällstid) HT 2020 202034-202103 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Förkunskapskrav

  • Godkända kurser 30hp i ett eller flera beteendevetenskapliga ämnen

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande ha:

Förvärvat kunskap om samt utvecklat förståelse för konflikter och konflikthantering, och specifikt kunna:
- definiera och exemplifiera konfliktfenomenet
- urskilja kännetecken för destruktiv och konstruktiv konflikthantering
- dentifiera och definiera olika strategier eller stilar för konflikthantering

Förvärvat förmågor gällande konflikter och konflikthantering, och specifikt kunna:
- igenkänna olika hanteringsstrategier samt bedöma deras effektivitet med utgångspunkt i verkliga konfliktsituationer
- designa egna samt granska andras konflikthanteringsförslag, både i rollen som part och som tredje part i konflikten
- med hjälp av relevant begreppsapparat muntligt och skriftligt kommunicera information och idéer gällande konflikter och konflikthantering

Kursinnehåll

Teoretiska och praktiska förklaringsmodeller gällande konflikters förebyggande, uppkomst, utveckling och hantering. I fråga om konflikthantering ligger tonvikten på det metodiska förhållningssättet, med fokus på konflikthanteringsstrategier, ickevåldskommunikation samt medling.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar; Gruppövningar: till studentens arbetsinsats hör förberedelser av övningens utgångspunkter i form av verkliga konfliktsituationer; Litteraturseminarium: till studentens arbetsinsats hör inläsning och reflektion kring angiven litteratur.

Examination

Kursen slutexamineras genom en individuell skriftlig hemtentamen. Kursen examineras också löpande genom ett aktivt deltagande i gruppövningar.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
LÄ01 Grupprocesser med inriktning mot konflikthantering 7.5 hp U, G, VG
Böcker (köpes i bokhandeln) Lennéer Axelsson, B & Thylefors, I. (2013). Konflikter. Uppkomst, dynamik och hantering. Stockholm: Natur och kultur. (Kap. 1-4; 7-10 och 12) ISBN 9789127134294 Rosenberg, M.B. (2017). Nonviolent communication. Ett språk för livet. Svensbyn: Friare Liv. (Kap. 1-6 och 10-11) ISBN 9789187489488 Rosenberg, M.B. (2018). Vi kan reda ut det! Hantera konflikter på fredliga och kraftfulla sätt. Tredje upplagan. Svensbyn: Friare Liv. ISBN 9789187489686 Utdrag ur böcker (tillgängligt på Lisam) Adams, K. & Galanes, G. (2017). Communicating in groups. Applications and skills. Boston: McGraw-Hill. (utdrag 15 sidor) Folger, J.P., Poole, M.S. & Stutman, R.K. (2018). Working through conflict. Strategies for relationships, groups and organisations. New York: Routledge. (utdrag 15 sidor) Pruitt, D.G. & Kim, S.H. (2004). Social conflict. Escalation, stalemate and settlement. Boston: Mc Graw Hill. (utdrag 15 sidor) Szklarski, A. (2014). Konflikthanteringens etik och pragmatik. I E. Johansson & R. Thornberg (Red.), Värdepedagogik [s. 215-229]. Malmö: Liber. (utdrag 15 sidor) Valfri litteratur (OBS! ca 200 sidor), exempelvis: Ekeland T-J. (2006). Konflikt och konfliktförståelse - för vården och den sociala sektorn. Stockholm: Liber. Eklund, S. & Fältsjö, J. (2013). Konflikt! – ska det vara något att bråka om? Lund: Studentlitteratur. Esbjörnsdotter, B. (2003). Lär dig förstå och lösa konflikter. Lund: Bokförlaget Augusti. Glasl, F. (1997). Confronting conflict. Hawthorn House: Hawthorn Press. Granström, K. (2000). Dynamik i arbetsgrupper. Om grupprocesser på arbetet. Lund: Studentlitteratur. Hakvoort, I. & Friberg, B. (2011)(Red.). Konflikthantering i professionellt lärarskap. Malmö: Gleerups. Hakvoort, I. & Lundström, A. (2019). Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus. Malmö: Gleerups. Larsen, R-P. (2002). Konflikter och oenighet på arbetsplatsen. Lund: Studentlitteratur. Lennéer Axelsson, B & Thylefors, I. (2013). Konflikter. Uppkomst, dynamik och hantering. Andra utgåvan. Stockholm: Natur och kultur. (Kap. 5, 6, 11). Nilsson, B & Waldemarson, K. (2007). Kommunikation – samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur. Olsson E. (1998). På spaning efter gruppens själ. Gruppen i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Pihlgren, A.S. (2019)(Red.). Skolans konflikter. Lund: Studentlitteratur. Svedberg, L. (2007). Gruppsykologi - om grupper, organisationer och ledarskap. Lund: Studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.