Globala frågor i skolan, 7.5 hp

Globalization in School Context, 7.5 credits

911G56

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Per-Olof Hansson

Kursansvarig

Per-Olof Hansson

Studierektor eller motsvarande

Albin Algotson

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Kvällstid) HT 2024 202434-202443 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2F

Förkunskapskrav

  • Godkända kurser 90hp inom lärarutbildningen 
    eller 
    godkända kurser 90hp inom annan utbildning inom utbildningsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • redogöra för centrala begrepp och motivera sin egen syn på begreppet globalisering utifrån de perspektiv som ges inom kursen.
  • diskutera olika perspektiv, aktörers agerande, de globala målen, mänskliga rättigheter och dess konsekvenser samt forskningsresultat som rör globalisering.
  • problematisera olika didaktiska val i arbetet med globala frågor i skolan, inklusive digitalisering, och hur dessa val påverkar elevernas lärandeprocesser.
  • dokumentera och reflektera över sin egen undervisning i och för globalisering samt bedöma elevers lärande om globala frågor.

Kursinnehåll

Kursen tar upp olika aspekter av globalisering - ekologiska, ekonomiska, kulturella och sociala – i såväl ett lokalt, regionalt som ett globalt perspektiv. Kursen visar på områdets komplexitet och gränsöverskridande mellan olika skolämnen, men i fokus är det samhällsvetenskapliga perspektivet. Kursen tar upp analyser av olika aktörers agerande för globalisering. Kursen involverar diskussioner om de globala målen och kritisk granskning av konsekvenser av mänskligt handlande samt diskuterar olika alternativ. Centralt är hur lärande om och i världen kan gestaltas i undervisning och hur läraren kan skapa olika förhållningssätt till globala frågor. Diskussioner om globaliserad undervisning inklusive digitalisering kommer ske i relation till grundskolans/gymnasieskolans styrdokument, samt relevant pedagogisk och didaktisk teoribildning. Bedömning om elevers lärande om globala frågor behandlas också.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, övningar och seminarier, samt självständiga studier. Kursen har även inslag av fältstudier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning individuellt och i grupp.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig rapport 5 hp U, G, VG
MRE2 Muntlig redovisning: seminarium 2.5 hp U, G

Övrigt

Litteraturlista kommer att finnas under fliken övriga dokument senast 8 veckor innan kursstart.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.