Folkhögskolan som särskild utbildningsform och didaktisk verkstad, 15 hp

The Folk high school: institutional characteristics and pedagogical practices, 15 credits

912G31

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Helena Colliander

Kursansvarig

Helena Colliander

Studierektor eller motsvarande

Sofia Nyström

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) VT 2020 202004-202103 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • Diskutera folkhögskolans framväxt, organisation, uppdrag och mål
  • beskriva och analysera innehåll och form i folkhögskolans undervisning och bedömningspraktiker, i förhållande till folkbildningens grundläggande idéer och värden
  • visa kunskap om forskning om folkbildning och om dess betydelse för yrkesutövningen
  • visa förmåga att identifiera, gestalta och kritiskt granska folkhögskolans utmaningar i relation till aktuell folkbildningsforskning.

Kursinnehåll

I kursen introduceras folkhögskolan som särskild utbildningsform. För folkhögskolan centrala dokument som exempelvis förordningen om statsbidrag till folkbildning kommer att behandlas, tillsammans med aktuella idédokument och exempel på folkbildningsforskning. Kursen behandlar även undervisning i folkhögskolan tillsammans med didaktikens centrala frågeställningar.  Studenterna får i kursen reflektera över undervisningen med särskild fokus på folkbildningens idéer och grundläggande värden vad gäller demokrati, jämlikhet, jämställdhet, mångfald, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling. Kursen behandlar även normkritiska perspektiv på undervisning. 

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen förkommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbeten samt korta fältstudier. 

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarium, aktivt deltagande i grupparbeten, samt genom en individuell skriftlig redovisning. 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE2 Skriftlig redovisning 3.5 hp U, G
SEM2 Seminarium 1.5 hp U, G
SEM1 Litteraturseminarier 3 hp U, G
GRE2 Övningslektioner 2.5 hp U, G
GRE1 Övningslektioner med skriftlig reflektion 4.5 hp U, G

Böcker

Abrandt Dahlgren, Madeleine, Carlsson, Irma, (2009) Lärande på vuxnas vis : vetenskap och beprövad erfarenhet 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2009

ISBN: 9789144042763

Dysthe, Olga, (2003) Dialog, samspel och lärande Lund: Studentlitteratur.
Gustavsson, Bernt, Andersdotter, Gunnel, Sjöman, Lena, (2009) Folkhögskolans praktiker i förändring 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2009

ISBN: 9789144055473

Larsson, Staffan, (2013) Vuxendidaktik : fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande 1. utg. Stockholm : Natur & kultur, 2013

ISBN: 9789127120006

Paldanius, Sam, (2014) Sär-skild folkhögskolepedagogik? Erkännandets didaktik i Folkhögskolor Rapporter i pedagogik 20. Örebro universitet

Finns på LISAM

Webbsidor

Folkbildningsrådet, Folkbildningens betydelse för samhället 2018 https://www.folkbildningsradet.se/globalassets/rapporter/regeringen/2019/samlad-bedomning-2018_webb.pdf
Statskontoret, En folkbildning i tiden – en utvärdering utifrån syftena med statsbidraget. Slutrapport http://www.statskontoret.se/publicerat/publikationer/2018/en-folkbildning-i-tiden--en-utvardering-utifran-syftena-med-statsbidraget.-slutrapport/

Övrigt

Kursen förutsätter också att ni orienterar er i följande dokument (texterna finns på Lisam)

  • Folkbildningsrådet (2013). Folkbildningens vägval och vilja.

  • Folkbildningsrådet (2018). Folkbildningens betydelse för samhället 2018: Folkbildningsrådets samlade bedömning. Stockholm: Folkbildningsrådet.
  • Prop. (2013/14:172). Allas kunskap – allas bildning. 
  • Rörelsefolkhögskolornas idéorganisation (RIO) (2013). Idéprogram. 
  • Statskontoret (2018.10). En folkbildning i tiden – en utvärdering utifrån syftena med statsbidraget

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.