Folkhögskolan som särskild utbildningsform och didaktisk verkstad, 15 hp
The Folk high school: institutional characteristics and pedagogical practices, 15 credits
912G31
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Helena CollianderKursansvarig
Helena CollianderStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | VT 2021 | 202104-202203 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- redogöra för folkhögskolans framväxt, organisation, uppdrag och mål
- beskriva och reflektera över innehåll och form i folkhögskolans undervisning i förhållande till folkbildningens grundläggande idéer och värden
- Visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra och utvärdera och reflektera den egna undervisningen
- visa kunskap om forskning med relevans för folkbildning och dess betydelse för yrkesutövningen
- Visa förmåga att identifiera sina egna utvecklingsbehov.
- I ämnesövergripande grupper planera, genomföra och utvärdera tematisk undervisning i relation till det gemensamma uppdraget, egna ideal och undervisningens omständigheter
- kunna genomföra och reflektera över de former för bedömning av deltagares kunskaper som förekommer inom folkhögskolan
- visa förmåga att identifiera, gestalta och kritiskt granska folkhögskolans utmaningar i relation till folkbildningsforskning.
Kursinnehåll
I kursen introduceras folkhögskolan som särskild utbildningsform. För folkhögskolan centrala dokument som exempelvis förordningen om statsbidrag till folkbildning kommer att behandlas, tillsammans med aktuella idédokument och exempel på folkbildningsforskning. Kursen behandlar även undervisning i folkhögskolan tillsammans med didaktikens centrala frågeställningar, samt folkhögskollärarens yrkesutövning, t.ex. folkhögskolans former för bedömning, yrkesetik och hantering av motsättningar. Kursdeltagaren får i kursen reflektera över undervisningen med särskild fokus på folkbildningens idéer och grundläggande värden vad gäller demokrati, jämlikhet, mångfald och hållbar utveckling. Kursen behandlar även normkritiska perspektiv på undervisning.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbeten samt en kortare fältstudie.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, aktivt deltagande i grupparbeten, samt genom individuella skriftliga redovisningar.
Omtentamen för muntliga examinationer kan komma att ske skriftligt. Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
Studerande som underkänts på en examination har rätt att komplettera medan kursen ännu pågår.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM3 | Litteraturseminarium om bedömning | 1 hp | U, G |
OBL3 | Inspelad lektion med muntlig analys | 1.5 hp | U, G |
SEM4 | Aktivt deltagande i seminarier och inlämnande av seminarieunderlag | 2.5 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig analys av en utmaning i folkhögskolan | 2 hp | U, G |
SRE4 | Observation av kollegas lektion, skriftlig analys av dessa och seminariebehandling | 3 hp | U, G |
OBL4 | Övningsundervisning med tillhörande reflektion | 3 hp | U, G |
GRE3 | Tematisk övningslektion | 2 hp | U, G |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9789144042763
s 61-78
ISBN: 9789144133300
HT21 s. 137-160, s. 67-86
kap. 2, 3, 5, 6, 9137-160 Andersson, P. Harlin, E.-M. & Tsagalidis, H. Bedömning av kunskap inom folkhögskolan
s. 67-86. Colliander, H., Harlin, E.-M., Andersson, P Vem är folkhögskolläraren?
s. 95-118
Finns på Lisam
s. 265-279 Harlin, E.-M. (2013). Att se sig själv i lärarrollen: om vuxenpedagogik och folkbildning
s. 39-48. Jansdotter, Samuelsson, M. & Samuelsson, J. (2017). Betyg i relation till genus, social bakgrund och etnicitet
S. 9-20. Nordgren, K. & Odenstad, C. (2017). Betyg och ämnesdidaktisk bedömning
S. 59-72. Nordgren, K. (2017). Kunskap och betyg
Artiklar
Finns på lisam.
Webbsidor
Övrigt
Kursen förutsätter också att ni orienterar er i följande dokument (texterna finns på Lisam)
- Folkbildningsrådet (2013). Folkbildningens vägval och vilja.
- Folkbildningsrådet (2018). Folkbildningens betydelse för samhället 2018: Folkbildningsrådets samlade bedömning. Stockholm: Folkbildningsrådet.
- Prop. (2013/14:172). Allas kunskap – allas bildning.
- Rörelsefolkhögskolornas idéorganisation (RIO) (2013). Idéprogram.
- Statskontoret (2018.10). En folkbildning i tiden – en utvärdering utifrån syftena med statsbidraget
Finns på Lisam
Finns på Lisam
Finns på Lisam
Finns på Lisam
Finns på Lisam
Kompletterande litteratur
Böcker
Valbar litteratur
Valbar litteratur
ISBN: 9789163332890
Valbar litteratur
Valbar litteratur- Finns i Lisam.
ISBN: 9789144055473
Valbar litteratur
Valbar litteratur
s 243-259 Biesta, G Interrupting the policies of learning
ISBN: 9789144084107
Valbar litteratur
Valbar litteratur
(s. 9-23 och s. 56-65)
Artiklar
Valbar litteratur
Övrigt
https://larportalen.skolverket.se/#/modul/01-hallbar-utveckling/Gymnasieskola/902-Hallbar-utveckling-GY https://www.wwf.se/dokument/larande-pa-hallbar-vag-2019
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
kurslitteratur vt-21 912G31 | kurslitteratur vt-21 912G31.pdf |