Folkhögskolan som särskild utbildningsform och didaktisk verkstad, 15 hp

The Folk high school: institutional characteristics and pedagogical practices, 15 credits

912G31

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Helena Colliander

Kursansvarig

Helena Colliander

Studierektor eller motsvarande

Sofia Nyström

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) VT 2021 202104-202203 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna

  • redogöra för folkhögskolans framväxt, organisation, uppdrag och mål
  • beskriva och reflektera över innehåll och form i folkhögskolans undervisning i förhållande till folkbildningens grundläggande idéer och värden
  • Visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra och utvärdera och reflektera den egna undervisningen
  • visa kunskap om forskning med relevans för folkbildning och dess betydelse för yrkesutövningen
  • Visa förmåga att identifiera sina egna utvecklingsbehov.
  • I ämnesövergripande grupper planera, genomföra och utvärdera tematisk undervisning i relation till det gemensamma uppdraget, egna ideal och undervisningens omständigheter
  • kunna genomföra och reflektera över de former för bedömning av deltagares kunskaper som förekommer inom folkhögskolan
  • visa förmåga att identifiera, gestalta och kritiskt granska folkhögskolans utmaningar i relation till folkbildningsforskning.

Kursinnehåll

I kursen introduceras folkhögskolan som särskild utbildningsform. För folkhögskolan centrala dokument som exempelvis förordningen om statsbidrag till folkbildning kommer att behandlas, tillsammans med aktuella idédokument och exempel på folkbildningsforskning. Kursen behandlar även undervisning i folkhögskolan tillsammans med didaktikens centrala frågeställningar, samt folkhögskollärarens yrkesutövning, t.ex. folkhögskolans former för bedömning, yrkesetik och hantering av motsättningar. Kursdeltagaren får i kursen reflektera över undervisningen med särskild fokus på folkbildningens idéer och grundläggande värden vad gäller demokrati, jämlikhet, mångfald och hållbar utveckling. Kursen behandlar även normkritiska perspektiv på undervisning.

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbeten samt en kortare fältstudie.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, aktivt deltagande i grupparbeten, samt genom individuella skriftliga redovisningar.

Omtentamen för muntliga examinationer kan komma att ske skriftligt. Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

Studerande som underkänts på en examination har rätt att komplettera medan kursen ännu pågår. 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska. 
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEM3 Litteraturseminarium om bedömning 1 hp U, G
OBL3 Inspelad lektion med muntlig analys 1.5 hp U, G
SEM4 Aktivt deltagande i seminarier och inlämnande av seminarieunderlag 2.5 hp U, G
SRE3 Skriftlig analys av en utmaning i folkhögskolan 2 hp U, G
SRE4 Observation av kollegas lektion, skriftlig analys av dessa och seminariebehandling 3 hp U, G
OBL4 Övningsundervisning med tillhörande reflektion 3 hp U, G
GRE3 Tematisk övningslektion 2 hp U, G

Ordinarie litteratur

Böcker

Abrandt Dahlgren, Madeleine, Carlsson, Irma, (2009) Lärande på vuxnas vis : vetenskap och beprövad erfarenhet 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2009

ISBN: 9789144042763

s 61-78

Andersson, Per, Colliander, Helena, Harlin, Eva-Marie, (2020) Om folkhögskolan : en särskild utbildningsform för vuxna. Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur, [2020]

ISBN: 9789144133300

HT21 s. 137-160, s. 67-86

kap. 2, 3, 5, 6, 9

137-160 Andersson, P. Harlin, E.-M. & Tsagalidis, H. Bedömning av kunskap inom folkhögskolan

s. 67-86. Colliander, H., Harlin, E.-M., Andersson, P Vem är folkhögskolläraren?

Colnerud, Gunnel, Colnerud, Gunnel, Granström, Kjell, (2015) Respekt för lärarprofessionen : om lärares yrkesspråk och yrkesetik. 4., rev. och uppdaterade uppl. Stockholm : Liber, 2015
Dysthe, Olga, (2003) Dialog, samspel och lärande Lund: Studentlitteratur.

s. 95-118

Fejes, A. , Lärandets mångfald.

Finns på Lisam

s. 265-279 Harlin, E.-M. (2013). Att se sig själv i lärarrollen: om vuxenpedagogik och folkbildning

Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina, Samuelsson, Johan, (2017) Betyg i teori och praktik : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium. Tredje upplagan Malmö : Gleerups, [2017]

s. 39-48. Jansdotter, Samuelsson, M. & Samuelsson, J. (2017). Betyg i relation till genus, social bakgrund och etnicitet

S. 9-20. Nordgren, K. & Odenstad, C. (2017). Betyg och ämnesdidaktisk bedömning

S. 59-72. Nordgren, K. (2017). Kunskap och betyg

Artiklar

Beniwa Johnson, D. & Åkesson, E. , Normkritisk pedagogik – ett sätt att motverka strukturell rasism i skolan Skolverket 2017

Finns på lisam.

https://www.skolverket.se/download/18.653ebcff16519dc12ef364/1539586816611/normkritisk-pedagogik-ett-satt-att-motverka-strukturell-rasism-i-skolan-2017.pdf

Korthagen, Fred, Vasalos, Angelo, Levels in Reflection: Core Reflection as a Means to Enhance Professional Growth 11(1), s. 47-71
Paldanius, Sam, Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Originator, Sär-skild folkhögskolepedagogik?: Erkännandets didaktik i folkhögskolor

Finns på Lisam

Åkesson, E. (2016). , Normer, normmedvetenhet och normkritik Skolverket, Amphi, Production

https://www.skolverket.se/download/18.653ebcff16519dc12ef362/1539586793376/Normer-normmedvetenhet-och-normkritik.pdf

Webbsidor

Statskontoret, En folkbildning i tiden – en utvärdering utifrån syftena med statsbidraget. Slutrapport http://www.statskontoret.se/publicerat/publikationer/2018/en-folkbildning-i-tiden--en-utvardering-utifran-syftena-med-statsbidraget.-slutrapport/

Övrigt

Kursen förutsätter också att ni orienterar er i följande dokument (texterna finns på Lisam)

  • Folkbildningsrådet (2013). Folkbildningens vägval och vilja.

  • Folkbildningsrådet (2018). Folkbildningens betydelse för samhället 2018: Folkbildningsrådets samlade bedömning. Stockholm: Folkbildningsrådet.
  • Prop. (2013/14:172). Allas kunskap – allas bildning. 
  • Rörelsefolkhögskolornas idéorganisation (RIO) (2013). Idéprogram. 
  • Statskontoret (2018.10). En folkbildning i tiden – en utvärdering utifrån syftena med statsbidraget
Folkbildningsrådet (2013). Folkbildningens vägval och vilja.

Finns på Lisam

Folkbildningsrådet (2016). Riktlinjer för arbetet med etik och gränsdragning

Finns på Lisam

Folkbildningsrådet (2020). Folkbildningens betydelse för samhället 2019: Folkbildningsrådets samlade bedömning. Stockholm: Folkbildningsrådet.

Finns på Lisam

Prop 2013/14:172. Allas kunskap – allas bildning.

Finns på Lisam

Rörelsefolkhögskolornas idéorganisation (RIO) (2019) Idéprogram.

Finns på Lisam

Kompletterande litteratur

Böcker

Abrahamsson, Kenneth , (2016) Folkbildningens frihet och värde: metaperspektiv på folkhögskolor och studieförbund Folkbildningsrådet, Stockholm

Valbar litteratur

Biesta, Gert, (2014) The beautiful risk of education. Boulder : Paradigm Publishers, c2014

Valbar litteratur

Brade, Lovise, (2008) I normens öga : metoder för en normbrytande undervisning. Stockholm : Friends, 2008

ISBN: 9789163332890

Valbar litteratur

Fejes, Andreas, Muhrman, Karolina, Nyström, Sofia, (2020) Om vuxenutbildning och vuxnas studier : en grundbok. Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur, [2020]

Valbar litteratur- Finns i Lisam.

Gustavsson, Bernt, Andersdotter, Gunnel, Sjöman, Lena, (2009) Folkhögskolans praktiker i förändring 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2009

ISBN: 9789144055473

Valbar litteratur

Illeris, Knud, (2018) Contemporary theories of learning : learning theorists... in their own words. Second edition London : Routledge, 2018

Valbar litteratur

s 243-259 Biesta, G Interrupting the policies of learning

Kalonaityté, Viktorija, (2014) Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144084107

Valbar litteratur

Österlind, Karolina, (2006) Begreppsbildning i ämnesövergripande och undersökande arbetssätt : studier av elevers arbete med miljöfrågor. Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2006

Valbar litteratur

(s. 9-23 och s. 56-65)

Artiklar

Gyberg, Per, Anshelm, Jonas, Hallstrom, Jonas, Making the Unsustainable Sustainable: How Swedish Secondary School Teachers Deal with Sustainable Development in Their Teaching

Valbar litteratur

https://doi.org/10.3390/su12198271

Övrigt

Inspiration för undervisning kring hållbar utveckling:

https://larportalen.skolverket.se/#/modul/01-hallbar-utveckling/Gymnasieskola/902-Hallbar-utveckling-GY https://www.wwf.se/dokument/larande-pa-hallbar-vag-2019

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.