Folkhögskolan som särskild utbildningsform och didaktisk verkstad, 7.5 hp
The Folk High School: Institutional Characteristics and Pedagogical Practices, 7.5 credits
912G32
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Jonas ForsmarkKursansvarig
Jonas ForsmarkStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | VT 2019 | 201914-201948 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
· redogöra för folkhögskolans framväxt, organisation, uppdrag och mål
· beskriva och reflektera över innehåll och form i folkhögskolans undervisning, i förhållande till folkbildningens grundläggande idéer och värden
· visa viss kunskap om forskning om folkbildning och om dess betydelse för
yrkesutövningen
· visa förmåga att diskutera folkhögskolans utmaningar i relation till aktuell
folkbildningsforskning.
Kursinnehåll
I kursen introduceras folkhögskolan som särskild utbildningsform. För folkhögskolan
centrala dokument som exempelvis förordningen om statsbidrag till folkbildning kommer
att behandlas, tillsammans med aktuella idédokument och exempel på
folkbildningsforskning. Kursen behandlar även undervisning i folkhögskolan tillsammans
med didaktikens centrala frågeställningar. Studenterna får i kursen reflektera över
undervisningen med särskild fokus på folkbildningens idéer och grundläggande värden vad
gäller demokrati, jämlikhet, jämställdhet, mångfald, mänskliga rättigheter och hållbar
utveckling.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen förkommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbeten samt korta fältstudier.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarium, aktivt deltagande i grupparbeten, samt genom en individuell skriftlig redovisning.
Provkoder
OBL 1
Aktivt deltagande i seminarier, 2hp U-G
OBL 2
Övningsundervisning med tillhörande reflektion, 2 hp U-G
SRE 1
Skriftlig redovisning 3,5hp U-G
Omtentamen av OBL 1 och 2 kan komma att ske skriftligt
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning | 3.5 hp | U, G |
OBL2 | Övningsundervisning med tillhörande reflektion | 2 hp | U, G |
OBL1 | Aktivt deltagande i seminarier | 2 hp | U, G |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.