Spanska 3, fördjupningskurs, 30 hp

Spanish 3, in-depth course, 30 credits

915G13

Huvudområde

Spanska

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Helena Lindqvist, Victoria Thörnryd

Kursansvarig

Helena Lindqvist, Victoria Thörnryd

Studierektor eller motsvarande

Julien Renard

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) HT 2019 201934-202003 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Spanska

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Förkunskapskrav

Godkänd Spanska, grundkurs, 30 hp samt genomgången Spanska, fortsättningskurs med minst 15 hp godkända (motsv) vari språkfärdighetsprovet ska ingå.

Lärandemål

Efter avklarad kurs skall den studerande kunna:

- återge innehållet i en svensk text på ett för det spanska språket adekvat sätt;
- analysera spanskt språkbruk och dess utveckling med tillämpning av språkvetenskapliga termer;
- analysera spanskspråkig litteratur utifrån ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt;
- författa ett självständigt skriftligt vetenskapligt arbete inom spansk språk-, litteratur- eller kulturvetenskap eller inom didaktik och försvara detta vid ett seminarium;
- förhålla sig till teori och metod på ett vetenskapligt godtagbart sätt;
- presentera en kritisk granskning av ett vetenskapligt arbete.

Kursinnehåll

Kursen är organiserad i form av två moduler och en uppsats:

Språkvetenskap 7,5 hp
Delkursen innehåller dels en introduktion till språkvetenskaplig teori och metod, dels fördjupade studier i grammatik och stilistik. Inläsning av språkvetenskapliga texter samt övningar i översättning, skriftlig språkfärdighet i samband med uppsatsarbetet och bedömning av uppsatser ingår.

Litteraturvetenskap 7,5 hp
Delkursen innehåller en introduktion till litteraturvetenskaplig teori och metod samt deras tillämpning på spanskspråkiga litterära texter från 1500-talet till våra dagar. Inläsning av litteraturvetenskapliga verk ingår.

Uppsats 15 hp
Studenten utför en mindre undersökning inom språkvetenskapligt, litteraturvetenskapligt, kulturvetenskapligt eller didaktiskt område. Undersökningen redovisas i form av en uppsats.

Undervisnings- och arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar, lärstödjande seminarier, litteraturstudier, gruppövningar, handledning och författande av uppsats. Studenterna förväntas delta aktivt både i diskussioner och i skriftliga och muntliga övningsuppgifter i samband med undervisningen.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig salstentamen, muntlig och skriftlig redovisning, hemtentamen, ventilering av uppsats, respondentskap och opponentskap. Examination sker individuellt.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinations/orm, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN3 Salstentamen i litteratur 3 hp U, G, VG
STN4 Salstentamen i Språkvetenskap 6 hp U, G, VG
OPPO Opponentskap 0 hp U, G, VG
MRE1 Muntlig redovisning i språkvetenskap 1.5 hp U, G, VG
RESP Respondentskap 0 hp U, G, VG
MRE3 Muntlig redovisning med skriftligt underlag i litteratur 4.5 hp U, G, VG
UPS1 C-uppsats i Spanska 15 hp U, G, VG

Ordinarie litteratur

Böcker

Calderón de la Barca, Pedro, (1983) La vida es sueño 2. ed. Madrid : Playor, 1983

ISBN: 8435902218

Cela, Camilo José, Sotelo, Adolfo, (2010) La familia de Pascual Duarte 1a. ed. en esta presentación en Austral. Barcelona : Destino, 2010

ISBN: 9788423342785, 8423342786

Cortázar, Julio, Cortázar, Julio, (2004) Los relatos. 2. Juegos

ISBN: 8420634743

Lagerholm, Per, (2010) Språkvetenskapliga uppsatser 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144056456

Löfquist, Eva, Thörnryd, Victoria, (2010) Caminos de lectura : antología de textos y aproximaciones analíticas al texto literario 1., uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144051307

Mastretta, Ángeles, (2006) Mujeres de ojos grandes Barcelona : Seix Barral, 2006

ISBN: 8432217166

Selden, Raman, (2001) La teoría literaria contemporánea 3. ed., act. Barcelona : Ariel, 2001

ISBN: 8434425041, 9788434425040

Vargas Llosa, Mario, (1993) Lituma en los Andes Barcelona : Planeta, 1993

ISBN: 9788408094166

Kompendier

Spanska 3, Syntax

Kompendiet, köps på LIU tryck

Spanska 3, Språkvetenskap

Kompendiet, köps på LIU tryck

Övrigt

Kompletterande litteratur

Böcker

(2014) Diccionario de la lengua española 23. ed. Madrid : Edición del Tricentenario, 2014

ISBN: 9786070723537, 9786070723513

(1991) Diccionario esencial Santillana de la lengua española Madrid : Santillana, 1991

ISBN: 8429434151

(2012) Spansk ordbok : spansk-svensk / svensk-spansk : [80 000 ord och fraser] Stockholm : Norstedt, 2012

ISBN: 9789113044651

Alvar Lopez, Manuel, (2000) Introducción a la lingüística española 1a. ed. Barcelona : Editorial Ariel, 2000

ISBN: 8434482398, 9788434482395

Falk, Johan, Sjölin, Kerstin, Lerate, Luis, (2010) Modern spansk grammatik 5. uppl. Stockholm : Liber, 2010

ISBN: 9789147092154

Fant, Lars, Hermerén, Ingrid, Österberg, Rakel, (2004) Bonniers spanska grammatik 1. uppl. Stockholm : Bonnier, 2004

ISBN: 9162248871, 9789162248871

Fernandez, Susana S., Falk, Johan, (2014) Temas de gramática española para estudiantes universitarios : una aproximación cognitiva y funcional New York : Peter Lang, cop. 2014.

ISBN: 9783631626993

Fält, Gunnar, (2003) Spansk grammatik för universitet och högskolor Lund : Studentlitteratur, 2003

ISBN: 9144027966, 9789144027968

Gómez Redondo, Fernando, (1996) La crítica literaria del siglo XX Madrid : Edaf, 1996

ISBN: 8441401187

Hualde, José Ignacio, (2010) Introducción a la lingüística hispánica 2. ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2010

ISBN: 9780521513982, 0521513987

Lagerholm, Per, (2005) Sprḁkvetenskapliga uppsatser Lund : Studentlitteratur, 2005.

ISBN: 9144033184, 9789144033181

Moreno Cabrera, Juan Carlos, (2002) Curso universitario de lingüística general 2. ed. revisada y aumentada Madrid : Síntesis, 2002

ISBN: 8477381208, 9788477381204

Podesva, Robert, Sharma, Devyani, (2014) Research methods in linguistics Cambridge ; New York : Cambridge University Press, [2014]

ISBN: 9781107014336, 1107014336, 9781107696358, 1107696356

Puig i Oliver, Irene de, (1994) Cómo hacer un trabajo escrito 1. ed. Barcelona : Octaedro, 1994

ISBN: 8480630590

Sjödin, Maria, Lexell, Martin, (1993) Norstedts spanska idiombok : [3.400 idiom] Stockholm : Norstedt, 1993

ISBN: 9119253818

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.