Spanska 2, fortsättningskurs, 30 hp
Spanish 2, continuation course, 30 credits
915G16
Huvudområde
SpanskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Victoria Thörnryd, Helena LindqvistKursansvarig
Victoria Thörnryd, Helena LindqvistStudierektor eller motsvarande
Julien RenardKontaktinformation
Gunilla Christiansen
Marina Dimitrijevica
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2020 | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
SpanskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Genomgången Spanska, grundkurs med minst 15 hp godkända (motsv).
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- förklara och använda grundläggande grammatiska och lingvistiska begrepp,
- översätta svensk text till idiomatisk och språkligt korrekt spanska,
- redogöra för spanska språkets historia och utveckling, även i relation till nutida sociala och regionala aspekter.
- såväl muntligt som skriftligt självständigt diskutera spanskspråkig litteratur från olika epoker, med hjälp av grundläggande litteraturvetenskapliga teorier och metoder,
- redogöra för specifika drag i spanskspråkiga litteratur i förhållande till olika litterära och kulturella strömningar från 1500-talet till våra dagar,
- skriftlig och muntligt redovisa grunddragen i Latinamerikas kulturer, historia och samhällsutveckling,
- redogöra för sociala och politiska aspekter av det samtida Latinamerika
- analysera och diskutera desamma,
- diskutera frågor som rör genus, etnicitet och klass i en latinamerikansk kontext samt förhålla sig kritiskt till stereotypa föreställningar om dessa frågor.
- formulera relevanta problemställningar som grund för en enklare vetenskaplig undersökning,
- genomföra en enklare undersökning och skriva en mindre uppsats av vetenskaplig karaktär på huvudsakligen korrekt spanska,
- korrekt använda sig av citat och referenser utifrån något av de gängse system som finns inom humaniora,
- arbeta självständigt och tillämpa ett kritiskt arbets- och förhållningssätt.
Kursinnehåll
Kursen är organiserad i form av fyra kurser á 7,5 högskolepoäng:
Spansk grammatik och språkvetenskap
Fördjupade studier i spansk grammatik med tillämpningsövningar. Dessutom studeras grunddragen i spanska språkets utveckling. Språkets nutida sociala och regionala aspekter uppmärksammas och allmänlingvistiska problemställningar behandlas.
Spanskspråkig litteraturhistoria och skönlitteratur
Studium av representativa verk från 1500-talet till våra dagar med tyngdpunkt på den moderna litteraturen samt en översikt över de spanskspråkiga ländernas litteraturhistoria efter år 1900.
Kultur och samhälle i Latinamerika
Valda områden av latinamerikanskt kultur- och samhällsliv baserade på sakprosa och informations- och kommunikationsteknologiska medier. Dessutom ingår skriftliga övningar och muntliga presentationer.
Uppsatsskrivning
I denna modul studeras grundläggande metod för uppsatsskrivande. Under kursens gång ska ett självständigt arbete på ca 12-14 sidor skrivas.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbetsformer är föreläsningar, lektioner, lärstödjande seminarier, litteraturstudier och övningar samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar, hemtentamen, muntlig redovisning med skriftligt underlag samt uppsatsseminarium. Examination sker individuellt.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
ST14 | Skriftlig tentamen grammatik | 4 hp | U, G, VG |
ST15 | Skriftlig tentamen språkvetenskap | 3.5 hp | U, G, VG |
ST13 | Kultur Latinamerika - salstentamen | 3 hp | U, G, VG |
MRE2 | Kultur Latinamerika - muntlig redovisn med skriftl underlag | 4.5 hp | U, G, VG |
UPP1 | Skriftlig forskningsuppgift | 7.5 hp | U, G, VG |
STN7 | Hemtentamen i litteraturhistoria | 3 hp | U, G, VG |
STN6 | Hemtentamen i text | 4.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Litteraturförteckning Spanska 2 2020 | Litteraturförteckning Spanska 2 2020.docx |