Utomhuspedagogik med inriktning mot natur- och kulturmiljöer, 7.5 hp

Outdoor Education with Focus on Nature and Culture Environments, 7.5 credits

917G22

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Anders Szczepanski

Kursansvarig

Anders Szczepanski

Studierektor eller motsvarande

Helena Alsegård

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Åttondelsfart, Dagtid) HT 2019 201934-202011 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Lärandemål

Efter kursen ska den studerande kunna:
- Redogöra för hur teoribildning och bildningstraditioner kopplade till utemiljön ur ett inlärningsperspektiv, sätts i samband med natur- och samhällsvetenskapliga ämnesområden.
- Använda sig av ett tematiskt och ämnesövergripande arbetssätt där man med hjälp av utomhusundervisningens didaktik fokuserar på platsens betydelse för lärandet.
- Tolka, beskriva och förklara spår av naturens krafter och mänsklig aktivitet i olika landskapstyper.
- Använda relevant litteratur och källmaterial för en sådan landskapstolkning.

Kursinnehåll

Innehållet består huvudsakligen av utomhuspedagogikens didaktiska frågor samt utomhuspedagogikens teori och praktik. Mötet mellan besökaren, platsen och markören i teori och praktik belyses. Värdet av att använda den information landskapet ger i undervisning och kommunikation lyfts fram. Med hjälp av ämnesintegrerade arbetssätt skapas förståelse för hembygdens natur- och kulturmiljöer.

Undervisnings- och arbetsformer

Arbetsformerna omfattar gemensamma exkursioner, föreläsningar och seminarier samt självstudier och eget praktiskt arbete. Då kursen ges på distans ges undervisningen vid kursträffar med internat.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenheter och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Examination

Examination sker fortlöpande genom en skriftlig, individuell reflektionsuppgift knuten till aktiviteten vid varje kurstillfälle, samt kurslitteraturen. Slutuppgiften består av ett pedagogiskt utvecklingsarbete som redovisas muntligt och skriftligt.
 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 7.5 hp U, G

Böcker

Litteraturlista finns under Övriga dokument.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.