Hälsa utifrån ett helhetsperspektiv med utomhuspedagogiska metoder, 15 hp
Health from a Holistic Perspective with Outdoor Education as a Method, 15 credits
917G37
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Helena AlsegårdKursansvarig
Helena AlsegårdStudierektor eller motsvarande
Helena AlsegårdKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2019 | 201936-202023 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- analysera olika livsstilsfaktorer, stress och stresshantering utifrån ett biologiskt, evolutionärt och historiskt perspektiv
- analysera och ge exempel på några förebyggande metoder att hantera stress utifrån fysiologiska perspektiv,
- resonera kring hur folkhälsan påverkas av den omgivande fysiska, mentala och sociala miljön och exemplifiera hur ett salutogent perspektiv på motivations- och förändringsarbete kan ta sig uttryck i verksamheter,
- redogöra för, och kritiskt förhålla sig till, aktuell forskning kring naturens roll för vår fysiska, mentala och sociala hälsa,
- ge exempel på, och argumentera för, hur naturmiljön kan användas i hälsoarbetet.
Kursinnehåll
I kursen kommer tre aspekter att vara centrala: individhälsa med fokus på stress och stresshantering, folkhälsa med fokus på motivations- och förändringsarbete samt naturens roll för vår fysiska, mentala och sociala hälsa. Samtliga dessa områden berör de fysiologiska reaktioner som utvecklats i ett evolutionärt och historiskt perspektiv och som idag gör människan till den biologiska varelse vi är.
Några olika teoretiska och praktiska exempel på förebyggande metoder att hantera stress, betydelsen av våra livsstilsfaktorer samt teori och praktik gällande mental träning kommer att behandlas och praktiseras. Studenten ska undersöka sambanden mellan den omgivande miljön och folkhälsa såväl som några olika metoder och strategier som används inom motivations- och förändringsarbete på folkhälsoområdet. I kursen bearbetas även aktuell forskning kring naturens roll för vår fysiska, mentala och sociala hälsa. Några olika verksamheter som arbetar med sambanden mellan naturupplevelse och hälsa studeras. Ett mindre projektarbete om den omgivande naturmiljöns roll för vår hälsa ingår.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen använder utomhuspedagogiska arbetsmetoder, vilket innebär ett gestaltande, laborativt och reflekterande arbetssätt såväl inom- som utomhus. Undervisningen utgörs av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, praktiskt arbete och självstudier. Studenten dokumenterar löpande kursens innehåll i ett reflektionsdokument som senare används som underlag för examinationen, liksom ett mindre projektarbete.
Examination
Kursen examineras fortlöpande genom skriftliga och muntliga redovisningar enskilt och i grupp. De skriftliga uppgifterna är individuella och består av både reflektionsuppgifter och rapporter. Mer information om kursuppgifterna finns i separat studieanvisning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA1 | Portfolio 1: Individhälsa | 5 hp | U, G |
EXA2 | Portfolio 2: Folkhälsa | 5 hp | U, G |
EXA4 | Portfolio 3: Naturens roll | 5 hp | U, G |
Böcker
Litteraturlista finns under Övriga dokument.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.