Textilslöjd på distans, kurs 2 – Lärandeprocesser i slöjd, 16-30hp, 15 hp (919G27)

Area of Emphasis Textile Craft, Learning Process in Craft (16-30 credits), 15 credits

Huvudområde

Inget huvudområde

Nivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående och programkurs

Examinator

Katarina Jonsson

Kursansvarig

Katarina Jonsson

Studierektor eller motsvarande

Anders Narbrink
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) VT 2020 v202004-202023 Svenska Linköping
L7VA2 Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL 1 (VT 2020) v202004-202023 Svenska Linköping v
L7VA2 Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL 2 (VT 2020) v202004-202023 Svenska Linköping v
L7VA2 Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL 3 (VT 2020) v202004-202023 Svenska Linköping v
L7VA2 Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL 4 (VT 2020) v202004-202023 Svenska Linköping v
L7VA2 Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL 5 (VT 2020) v202004-202023 Svenska Linköping v
L7VA2 Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL 6 (VT 2020) v202004-202023 Svenska Linköping v
L7VA2 Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL 7 (VT 2020) v202004-202023 Svenska Linköping v
L7VA2 Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL 8 (VT 2020) v202004-202023 Svenska Linköping v
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • VAL II - Vidareutbildning av lärare

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:


- beskriva och arbeta efter slöjdens arbetsprocesser
- reflektera över slöjdens arbetsprocesser som teori och tillämpning i relation till aktuell forskning inom ämnesområdet
- utarbeta och presentera ett planeringsarbete för slöjdundervisning
- arbeta praktiskt med textila material och med grundläggande verktyg, redskap och hantverkstekniker för textil med fokus på konstruktion och sammansättning av tredimensionella former.
- använda olika skiss- och formgivningsmetoder samt presentera och tillämpa sina idéer i ett personligt formspråk
- analysera aspekter som hållbar utveckling, ekonomi och jämställdhet i relation till slöjd i grundskolan

Kursinnehåll

Kursen innehåller studier av slöjdens arbetsprocesser som teori och tillämpning. I de verksamhetsförlagda delarna ingår en uppgift att arbeta med slöjdens arbetsprocesser utifrån de centrala delarna: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering. Kursen innehåller även praktiskt arbete med textila material och grundläggande hantverkstekniker för textilslöjd med inriktning mot konstruktions- och sammansättningstekniker. Studenten ska prova att använda olika textila material i sina tillämpningar samt kunna motivera sina val. Det praktiska arbetet kombineras med studier av material, verktyg, redskap och relaterade arbetsmiljöfrågor. Studentens idéer utvecklas, bearbetas, tillämpas och värderas i genomförda slöjdarbeten. Inom formgivningsavsnitten arbetar studenten främst med att kommunicera och visualisera formgivningsidéer samt att träna sig i att använda olika material och metoder. Kursen har en övergripande inriktning mot slöjdrelaterade frågor kring hållbar utveckling, ekonomi och jämställdhet. I kursen ingår också att dokumentera och presentera sin egen process med bilder och text.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen har ett problemorienterat arbetssätt och genomförs i distansform med tre fysiska träffar.. Studenter inom textil och trä och metall arbetar både med gemensamma och enskilda uppgifter. Mellan kursträffarna genomför studenterna egna slöjduppgifter inom ämnesområdet och ämnesdidaktiken och kommunicerar med varandra samt kursledaren via IKT. Undervisningen bedrivs i form av litteraturstudier, föreläsningar, handledning, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning, studiebesök samt praktiskt arbete enskilt och i grupp. 

Examination

Examinationen sker individuellt genom skriftlig, muntlig och visuell redovisning, samt uppvisande av tillämpade didaktiska lärarförmågor.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande.
PRE3 Redovisn av produkt/praktiskt arbete: skriftl, vis o muntl U, G, VG 5 hp
PRE4 Redovisn av produkt/praktiskt arbete: skriftl, vis o muntl U, G, VG 5 hp
SRE2 Skriftlig redovisning Lärandeprocesser i slöjd U, G, VG 3.5 hp
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor U, G 1.5 hp

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Det finns inga filer att visa.

Sidansvarig: Infocenter, infocenter@liu.se