Idrott och hälsa: Friluftsliv och säkerhet, 7.5 hp

Physical Education: Outdoor education, Recreation and Safety, 7.5 credits

923G15

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Tove Johansson

Kursansvarig

Tove Johansson

Studierektor eller motsvarande

Tove Johansson

Kontaktinformation

Carina Skoog, administratör

Jennie Wallin, studievägledare

Oskar Jonsson, kursansvarig lärare

Therese Lundqvist Jones, kursansvarig lärare

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Veckoslut) HT 2020 202034-202103 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- praktiskt förevisa grundläggande färdigheter och övningar inom orientering, simning och livräddning
- reflektera över didaktiska frågeställningar kopplat till friluftsliv, säkerhet och orientering
- metodiskt utveckla, anpassa och leda i kursen ingående moment utomhus med inriktning mot grundskolan
- tillämpa aktiviteter med hänsyn till säkerhetsaspekter
- tillämpa aktuella styr- och måldokument inom området

Kursinnehåll

Den studerande möter under kursen seminarier, föreläsningar, verkstäder, litteraturstudier, grupparbeten samt fältstudier. Fortlöpande under kursens gång på självstudietid dokumenterar och reflekterar studenten över kursinnehållet i portfolioform.

Undervisnings- och arbetsformer

Under kursen problematiseras och praktiseras arbete med friluftsliv och säkerhet med inriktning mot grundskolan. Studenten tränar den egna förmågan att tillämpa och leda övningar inom orientering, simning, livräddning och friluftsteknik. Studenten bearbetar grundskolans styrdokument och reflekterar kring hur man kan tolka, analysera och konkret tillämpa dessa inom området friluftsliv och säkerhet. Kursen är en av fyra fristående kvällskurser i ämnet idrott och hälsa som tillsammans utgör 30hp.

Examination

Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar samt praktiska examinationer av studentens egen färdighet.

 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
PRA4 Planering och redovisning friluftsliv/utevistelse 2 hp U, G
PRA5 Praktisk examination i att orientera 1 hp U, G
PRA3 Praktisk examination livräddning 1 hp U, G
SEM1 Litteraturseminarium 1.5 hp U, G
SRE1 Reflektionsuppgift 2 hp U, G
Litteraturlista Backman, Erik (2010). Friluftsliv in Swedish Physical Education - a Struggle of Values: Educational and Sociological Perspectives. Doktorsavhandling; Stockholms universitet. Kan laddas ner som fulltext via: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:gih:diva-1762 Backman, Erik (2011) What controls the teaching of friluftsliv? Analysing a pedagogic discourse within Swedish physical education. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, (11:1), 51-65. Kan laddas ner via: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14729679.2010.532988?journalCode=raol20 Brügge m fl (2011) Friluftslivets pedagogik. Liber: Stockholm Lundvall, Suzanne (2011) Lärande i friluftsliv – perspektiv och ämnesdidaktiska exempel. Stockholm: GIH Naturvårdsverket (2006) Naturen som kraftkälla – om hur och varför naturen påverkar hälsan. Stockholm: Naturvårdsverket. Kan laddas ner via: http://naturvardsverket.se Sandell, Klas, Arnegård, Johan & Backman, Erik (red.) (2011) Friluftssport och äventyridrott – Utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund: Studentlitteratur. Skolverket (2011a). Diskussionsunderlag till kursplanen i idrott och hälsa. Stockholm. Kan laddas ner via: http://skolverket.se Skolverket (2011b). Kommentarmaterial till kursplanen i idrott och hälsa. Stockholm. Kan laddas ner via http://skolverket.se Skolverket (2011c). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11). Stockholm: Fritzes. Kan laddas ner via http://skolverket.se Skolverket (2011d). Ämnesplan för idrott och hälsa. Stockholm. Kan laddas ner via: http://skolverket.se Skolverket (2011e). Bedömningsstöd i idrott och hälsa. Kan laddas ner/streamas via: http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/grundskoleutbildning/bedomning-i-arskurs-7-9/bedomningsstod/praktiskt-estetiska-amnen/idrott-och-halsa Wehlin, Anita (2011) Orientera i skolan. Stockholm: SISU Idrottsböcker Artikelsamling delas ut vid kursstart: Lärarnas Riksförbund (2011, 4:e upplagan) Idrottsläraren och arbetsmiljön. Stockholm: Modintryckoffset. Sid.11-14. *Enstaka artiklar kan tillkomma.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.