Svenska som andraspråk (16-30 hp), 15 hp (92SA27)

Swedish as a second language (16-30), 15 credits

Huvudområde

Svenska språket

Nivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Kursansvarig

Helena Grönås

Studierektor eller motsvarande

Lisbeth Hurtig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort VOF
L1A79 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång svenska, 270 hp (Ingång svenska) 3 (HT 2017) v201633-201703 Svenska Linköping v
L1A79 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång engelska, 270 hp (Ingång engelska) 3 (HT 2017) v201633-201703 Svenska Linköping v
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne samt svenska som andraspråk 1-15 hp, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna redogöra för teorier om språkinlärare och språktillägnandeprocessen
- kunna uppvisa grundläggande kunskaper om aktuell forskning inom andraspråksområdet
- kunna problematisera och diskutera något område inom andraspråksutveckling
- kunna tillämpa grammatisk anayls vid diskussion och bedömning av inlärares språkliga produktion

Kursinnehåll

I kursen studeras teorier och modeller för andraspråksutveckling. Den studerande analyserar och diskuterar språkliga exempel utifrån dessa teorier. Den studerande läser om och diskuterar psykologiska, sociala och kulturella faktorer av betydelse för andraspråksutveckling. Kursdelen innebär en fördjupad diskussion av det svenska språkets grammatik och de speciella svårigheter denna innebär för andraspråksinlärare.

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen förekommer följande arbetsformer: föreläsningar, seminarier, självständiga studier av kurslitteratur, arbete med övningsuppgifter och grupparbeten.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen och skriftlig salstentamen.

Provkoder
STN1Skriftlig tentamen: salstentamen begrepp inom språkinlärning, 2.5 hp Skala U-VG
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen Språkinlärning, 7.5 hp Skala U-VG
STN4 Skriftlig tentamen: hemtentamen Tillämpad grammatik, 5 hp Skala U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation
Abrahamsson, Niclas (2009). Andraspråksinlärning. Lund: Studentlitteratur. Bunar, Nihad (2001). Skolan mitt i förorten: fyra studier om skola, segregation, integration och multikulturalism. Eslöv: Symposion Enström, Ingegerd (2010). Ordens värld: svenska ord – struktur och inlärning. Uppsala: Hallgren & Fallgren. Hylland Eriksen (1998). Etnicitet och nationalism. Nora: Nya Doxa. Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red) (2004). Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. Del 3. Runfors, Ann (2003). Mångfald, motsägelser och marginaliseringar: en studie av hur invandrarskap formas i skolan. Stockholm: Prisma

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Det finns inga filer att visa.

Sidansvarig: Infocenter, infocenter@liu.se