Svenska som andraspråk (31-45 hp), 15 hp (92SA37)

Swedish as a second language (31-45 cr), 15 credits

Huvudområde

Svenska språket

Nivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Kursansvarig

Helena Grönås

Studierektor eller motsvarande

Lisbeth Hurtig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort VOF
L1A79 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång svenska, 270 hp (Ingång svenska) 4 (VT 2018) v201804-201813 Svenska Linköping v
L1A79 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång engelska, 270 hp (Ingång engelska) 4 (VT 2018) v201804-201813 Svenska Linköping
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne samt Svenska som andraspråk 1-30 hp, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna diskutera undervisningsämnets innehåll och struktur
- kunna redogöra för teoretiska utgångspunkter för organisation, planering och genomförande av andraspråksundervisning för inlärare i olika åldrar
- kunna redogöra för olika språkutvecklande arbetssätt
- kunna planera undervisningsmoment inom ämnet
- kunna tillämpa några metoder för bedömning andraspråkselevers språkförmåga
- kunna på en grundläggande nivå redogöra för aktuell forskning inom områdena andraspråksinlärning och andraspråksundervisning.
- kunna analysera läromedel med tyngdpunkt på läromedel avsedda för åldersrelevant undervisning

Kursinnehåll

Kursen innehåller studier kring den flerspråkiga undervisningssituationen. Styrdokument för ämnet Svenska som andraspråk i grundskolans år 7-9 studeras. Inom kursen studeras och diskuteras språkutvecklande arbetssätt för olika åldrar liksom bedömning av språkkunskaper och språkförmåga. Teorier kring andraspråksinlärning och andraspråkundervisning studeras och diskuteras.

Undervisnings- och arbetsformer

Självständiga studier av kurslitteraturen och arbete med övnings- och kursuppgifter, grupparbeten, föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning samt skriftlig hemtentamen.
Provkoder:
SKR5: Skriftlig redovisning: Kursplaner och andraspråksundervisning, 1 hp. U-G
SKR6: Skriftlig redovisning: Språkutvecklande andraspråksundervisning, 1 hp, U-G
SKR7: Skriftlig redovisning: Textdekonstruktion, 1hp, U-G
SKR8: Skriftlig redovisning: Texttyper, 1 hp, U-G
SKR9: Skriftlig redovisning: Bedömning, 1hp. U-G
STN1: Skriftlig tentamen: hemtentamen Fördjupningsuppgift, 10 hp, U-V

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation
Bunar, Nihad (2010). Nyanlända och lärande – en forskningsöversikt om nyanlända elever i svenska skolan. Stockholm: Vetenskapsrådets Rapportserie 6:2010. Se LISAM. Gibbons, Pauline (2006). Stärk språket. Stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Uppsala: Hallgren & Fallgren Gibbons, Pauline (2010). Lyft språket – lyft tänkandet. Språk och lärande. Uppsala: Hallgren & Fallgren Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red) (2012). Flerspråkighet – En forskningsöversikt. Stockholm: Vetenskapsrådet 5:2012. Del III Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red) (2004). Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. Del 3. Johansson, Britt & Sandell- Ring, Anniqa (2010) Låt språket bära – genrepedagogik i praktiken. Uppsala: Hallgren & Fallgren. Kästen-Eberling & Tore Otterup (2014). En bra början – mottagande och introduktion av nyanlända elever. Lund: Studentlitteratur. Skolverket: Greppa språket – ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Finns att beställa på Skolverkets hemsida. Skolverket: Kursplaner för Svenska som andraspråk (i grundskolan och på gymnasiet) och Sfi. Nationella prov. Finns på nätet www.skolverket.se Svenska som andraspråk. En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. Myndigheten för skolutveckling. www.skolverket.se Stärk språket - Stärk lärandet läses av studenter med inriktning mot de lägre åldrarna. Lyft språket – Lyft tänkandet läses av studenter med inriktning mot de äldre åldrarna. Kan tillkomma litteratur i form av artiklar och Skolverkets publikationer.

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.

Sidansvarig: Infocenter, infocenter@liu.se