Biologi: verksamhetsförlagd utbildning (38-45 hp) , 7,5hp, 7.5 hp (93BIV9)

Biology: Teaching Practice , 7,5 ECTS Credits, 7.5 credits

Huvudområde

Biologi

Nivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort VOF
L17BI Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Biologi 5 (HT 2017) v201739-201743 Svenska Linköping v
L17EN Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska 5 (HT 2017) v201739-201743 Svenska Linköping v
L17MA Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik 5 (HT 2017) v201739-201743 Svenska Linköping v
L17SV Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska 5 (HT 2017) v201739-201743 Svenska Linköping v
L17TM Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd 5 (HT 2017) v201739-201743 Svenska Linköping v
L17TE Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd 5 (HT 2017) v201739-201743 Svenska Linköping v
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Biologi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Biologi
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser i Biologi 1-15 hp, Biologi 16-30 hp, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- planera undervisning inom ett större område i biologi utifrån aktuella styrdokument, didaktiska teorier och modeller samt elevens förutsättningar och behov såväl som jämlikhet och jämställdhet
- genomföra undervisning inom ett större område i biologi utifrån aktuella styrdokument, didaktiska teorier och modeller samt elevens förutsättningar och behov såväl som jämlikhet och jämställdhet
- utvärdera den egna undervisningen inom ett större område i biologi utifrån aktuella styrdokument, didaktiska teorier och modeller samt elevens förutsättningar och behov såväl som jämlikhet och jämställdhet
- göra riskanalyser inför laborativa moment i biologi
- genomföra laborativa moment i biologi
- dokumentera, bedöma och kommunicera elevernas kunskaper i biologi
- använda digitala verktyg inom det aktuella undervisningsområdet i biologi
- interagera och samarbeta med elever och handledare samt övriga inom skolverksamheten
- ta initiativ i den pedagogiska verksamheten
- analysera den egna undervisningen i biologi och utifrån detta dra slutsatser och förändra sitt agerande

Kursinnehåll

Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i biologi där olika tillämpade lärarförmågor övas. Den studerande tränar på att planera, organisera och genomföra ett större område i biologi. Den studerande reflekterar över olika former av kunskapsbedömning samt övar på att bedöma elevers kunskaper i biologi. Den studerande övar även på att anpassa undervisningen till elevernas förutsättningar, samt reflekterar tillsammans med handledaren över den egna lärarrollen. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning samt seminarium och självstudier.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Examination

Examination sker genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor samt muntlig redovisning med skriftligt underlag.

Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Provkoder:
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: kunskapsbedömning 0.5hp (U-G)
TLSF Tillämpade sociala lärarförmågor 2 hp U-G
TLSF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 5 hp U-VG


Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för fysik, kemi och biologi
Björn Andersson: Elevers tänkande om naturvetenskap (denna bok används även inom ramen för kurser i kemiämnet) + Aktuella forskningsartiklar inom biologididaktik

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Det finns inga filer att visa.

Sidansvarig: Infocenter, infocenter@liu.se