Biologi: verksamhetsförlagd utbildning (38-45 hp), 7.5 hp (93BIV9)

Biology: Teaching Practice (38-45 cr), 7.5 credits

Huvudområde

Biologi

Nivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Agneta Johansson

Kursansvarig

Agneta Johansson

Studierektor eller motsvarande

Agneta Johansson

Huvudområde

Biologi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

samt 

områdesbehörighet 6c

samt

Biologi 2, Kemi 1, Matematik 3b/3c

eller

Biologi B, Kemi A Matematik C 

samt 

genomgångna kurser Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp,  Biologi (1-15 hp), 15 hp, Biologi (16-30 hp), 15 hp samt genomgångna moment i ämne 2 (1-60 hp) i ämnesdidaktik,   

samt

godkända kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Kunskapsbedömning och betyssättning, 7.5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp, kurser omfattande 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning i ämne 2 samt godkända ämnesdidaktiska moment i Biologi (1-15 hp), 15 hp och i Biologi (16-30 hp), eller motsvarande. 

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- planera undervisning inom ett större område i biologi utifrån aktuella styrdokument, didaktiska teorier och modeller samt elevens förutsättningar och behov såväl som jämlikhet och jämställdhet
- genomföra undervisning inom ett större område i biologi utifrån aktuella styrdokument, didaktiska teorier och modeller samt elevens förutsättningar och behov såväl som jämlikhet och jämställdhet
- utvärdera den egna undervisningen inom ett större område i biologi utifrån aktuella styrdokument, didaktiska teorier och modeller samt elevens förutsättningar och behov såväl som jämlikhet och jämställdhet
- göra riskanalyser inför laborativa moment i biologi
- genomföra laborativa moment i biologi
- dokumentera, bedöma och kommunicera elevernas kunskaper i biologi
- använda digitala verktyg inom det aktuella undervisningsområdet i biologi
- interagera och samarbeta med elever och handledare samt övriga inom skolverksamheten
- ta initiativ i den pedagogiska verksamheten
- analysera den egna undervisningen i biologi och utifrån detta dra slutsatser och förändra sitt agerande

Kursinnehåll

Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i biologi där olika tillämpade lärarförmågor övas. Den studerande tränar på att planera, organisera och genomföra ett större område i biologi. Den studerande reflekterar över olika former av kunskapsbedömning samt övar på att bedöma elevers kunskaper i biologi. Den studerande övar även på att anpassa undervisningen till elevernas förutsättningar, samt reflekterar tillsammans med handledaren över den egna lärarrollen. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning samt seminarium och självstudier.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Examination

Examination sker genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor samt muntlig redovisning med skriftligt underlag.

Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Provkoder:

MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: kunskapsbedömning 0.5hp (U-G)

TSL1 Tillämpade sociala lärarförmågor 2 hp U-G

TDL1 Tillämpade didaktiska lärarförmågor 5 hp U-VG

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för fysik, kemi och biologi
Björn Andersson: Elevers tänkande om naturvetenskap (denna bok används även inom ramen för kurser i kemiämnet) + Aktuella forskningsartiklar inom biologididaktik

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.

Sidansvarig: Infocenter, infocenter@liu.se