Verksamhetsförlagd utbildning i engelska (56-58 hp), 3hp, 3 hp

English: Teaching Practice (56-58,5), 3 ECTS Credits, 3 credits

93ENV3

Huvudområde

Engelska

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1GBI Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi 5 (HT 2017) 201739-201749 Svenska Linköping, Valla V
L1GEN Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska 5 (HT 2017) 201739-201749 Svenska Linköping, Valla V
L1GHI Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia 5 (HT 2017) 201739-201749 Svenska Linköping, Valla V
L1GMA Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik 5 (HT 2017) 201739-201749 Svenska Linköping, Valla V
L1GSA Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap 5 (HT 2017) 201739-201749 Svenska Linköping, Valla V
L1GSV Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska 5 (HT 2017) 201739-201749 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Engelska

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, annat ämne 1-60 hp, samt genomgången kurs 92EN11 och 92ENV1, eller motsvarande

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- planera undervisning inom ramen för språkundervisning i engelska
- genomföra undervisning inom ramen för språkundervisning i engelska
- tillämpa didaktiska teorier om grammatikundervisning
- demonstrera de didaktiska förmågor som måste bemästras av läraren i undervisningssituationen
- utvärdera undervisning inom ramen för språkundervisning i engelska
- dra relevanta slutsatser för såväl sitt framtida utvecklingsbehov som sin framtida lärargärning, utifrån genomförd
utvärdering, given kritik och språkdidaktiska teorier
- demonstrera ett bemästrande av de sociala relationer som läraren möter i vardagen, både
kollegialt och i undervisningssituationen
- använda och kritiskt reflektera över IKT som ett pedagogiskt verktyg i språkundervisningen
- verka i enlighet med skolans värdegrund och reflektera över hur denna står i relation till grupprocesser och
konflikthantering
 

Kursinnehåll

Den studerande genomför undervisning i engelska med fokus på engelsk grammatikundervisning i gymnasieskolan, samt diskuterar och utvärderar sin undervisning tillsammans med handledaren.

Den studerande övar på att tillsammans med lärare och medstuderande reflektera kritiskt kring den egna undervisningen. Den studerande diskuterar och presenterar sina reflektioner i diskussioner och presentationer, baserat på såväl aktuell forskning som egna erfarenheter

Den studerande tillämpar de sociala och didaktiska färdigheter som måste bemästras av läraren i vardagen

Den studerande drar med grund i handledarens återkoppling samt ovanstående mål relevanta slutsatser för sin framtida lärargärning.
 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning, seminarier samt självstudier.
 

Examination

Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning av genomförd undervisning samt uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor.

Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

PRO1 Projekt: Teaching Grammar - skriftlig och muntlig rapport 1 hp (U-G)
Project: Grammar Project - Oral and written report

TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 1 hp (U-G)
Applied Didactical Teaching Skills

TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 1 hp (U-G)
Applied Social Teaching Skills


Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Didactics/VFU Course Literature Hedge, Tricia. Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford UP, 2000 or later. Reference Literature Celce-Murica, Marianne. Teaching English As a Second or Foreign Language.3rd ed. ISBN: 978-0838419922 Estling Vannestål, Maria. Engelska för yngre åldrar. Lund: Studentlitteratur, 2010. ISBN: 978-91-44-05531-2 Estling Vannestål. Maria. Lära engelska på internet. Studentlitteratur, 2009. ISBN: 9789144050294 Lightbown, Patsy M & Nina Spada. How Languages Are Learned. (Oxford Handbook for Language Teachers). Oxford: Oxford UP, 2003. Linnér, Bengt och Katarina Lundin. Klassrummens många språk – att förhålla sig till elevers språkbruk. Lund: Studentlitteratur, 2011. ISBN: 978-91-44-07163-3 Harmer, Jeremy. How to Teach English. Longman, 1997. ISBN: 9780582287968 Sandström, Karyn. Kidworthy Works. Lund: Studentlitteratur, 2011. ISBN: 978-91-44-04845-1 Tornberg, Ulrika. Språkdidaktik. Malmö: Gleerups, 2000. Tornberg, Ulrika et. al. Språkdidaktiska perspektiv. Stockholm: Liber, 2009

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.