Examensarbete inom historia (forskningskonsumtion), 15 hp (93XHI1)

Thesis, History, 15 credits

Huvudområde

Historia

Nivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

David Ludvigsson

Kursansvarig

David Ludvigsson

Studierektor eller motsvarande

Lasse Kvarnström
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort VOF
L1AGY Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång historia, 300 hp (Ingång historia) 7 (HT 2020) v202044-202103 Svenska Linköping v
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Historia

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2E

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

samt 

områdesbehörighet 6c

samt

godkända kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp, Kunskapsbedömning och betyssättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, Historia (1-30 hp), 30 hp, moment Metod, 6 hp, Uppsats, 9hp i Historia (31-60 hp), ämnesdidaktik och vetenskapligt kunnande i ämne 2 (1-60 hp), eller motsvarande.

Handledning ges den aktuella terminen i den omfattning som tilldelade medel till kursen medger (se studiehandledning).

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • planera, motivera och genomföra ett vetenskapligt arbete enligt praxis för det utbildningsvetenskapliga området.
  • formulera en forskningsbar problemställning utifrån en analys av såväl nationell som internationell forskning inom det utbildningsvetenskapliga området
  • välja vetenskapliga texter i relation till formulerad problemställning
  • välja lämpliga metoder för analys av vetenskapliga texter
  • motivera avgränsningar och perspektiv
  • tillämpa ett analytiskt förhållningssätt
  • presentera och försvara sitt vetenskapliga arbete
  • kunna kritiskt granska och diskutera ett vetenskapligt arbete

Kursinnehåll

Kursen innebär en fördjupning av tidigare studier och erfarenheter under utbildningen. I kursen vägleds den studerande successivt vad gäller den vetenskapliga kunskapsprocessens olika delar. Den studerande genomför ett längre individuellt vetenskapligt arbete inom historia. Arbetet bygger på sammanställning och analys av nationell och internationell forskning (forskningskonsumtion) inom ett fält med relevans för lärarprofessionen. I kursen ingår också att läsa och granska andra studenters arbeten.

Undervisnings- och arbetsformer

Handledning (individuellt och i grupp), föreläsningar och seminarier samt enskilt arbete. Handledning sker främst under den termin som kursen påbörjats, därefter endast i mån av att handledaren har tid.

Examination

Kursen examineras genom individuell framläggning och försvar av uppsats samt opposition av annan uppsats.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle

Böcker

Eriksson Barajas, Katarina, Forsberg, Christina, Wengström, Yvonne, (2013) Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap : vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. 1. utg. Stockholm : Natur & Kultur, 2013

ISBN: 9789127134119

Kolsgård, Svante, Author, Kvarnström, Lasse, Author, Strömbäck, Lars, Author, Linköpings universitet, Institutionen för tema, Enheten för Historia, Originator, Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten, Originator, (2011) Att skriva uppsats: Handbok för uppsatsskrivande i historia (sjätte reviderade upplagan)

Finns på Lisam

OPPO Opponentskap U, G 0 hp
RESP Respondentskap U, G 0 hp
UPS1 Uppsats U, G, VG 15 hp

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Det finns inga filer att visa.

Sidansvarig: Studieinformation, bilda@uf.liu.se