Folkhögskolan som särskild utbildningsform, 4.5 hp

The folk high school as educational institution, 4.5 credits

940G11

Kursen är nedlagd. Gavs sista gången VT 2021. Ersätts av delar av 940G31, 940G32, 940G33 samt 940G34 from vt 2022.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Louise Malmström

Kursansvarig

Louise Malmström

Studierektor eller motsvarande

Sofia Nyström
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FH1 Folkhögskollärarprogrammet, halvfart (Halvfart) 1 (HT 2019) 201934-201939 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Folkhögskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

• redogöra för folkhögskolans framväxt, organisation, uppdrag och mål
• beskriva på vilka sätt folkbildningens idéer, grundläggande värden (som demokrati, jämställdhet, jämlikhet, mångfald och mänskliga rättigheter) kommer till uttryck i folkhögskollärarens arbete
• visa förmåga att identifiera och gestalta folkhögskolans aktuella och framtida utmaningar i förhållande till aktuell folkbildningsforskning 
 

Kursinnehåll

Kursen ger en introduktion till folkhögskolan som särskild utbildningsform. För folkhögskolan centrala dokument som exempelvis förordningen om statsbidrag till folkbildning kommer att behandlas, tillsammans med aktuella idédokument och exempel på folkbildningsforskning. Studenterna genomför en kortare fältstudie för att bekanta sig med skolformen och med folkhögskollärarens arbete.   

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbeten och fältstudier.                                                                                                                                                                                                                                                                      

Examination

Kursen examineras genom en muntlig gruppredovisning och en individuell skrivuppgift.
Omtentamen av den muntliga examinationen kan komma att ske skriftligt.    

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
GRE1 Muntlig gruppredovisning 2.5 hp U, G
SRE1 Skriftlig redovisning 2 hp U, G

Böcker

Gustavsson, Bernt, Andersdotter, Gunnel, Sjöman, Lena, (2009) Folkhögskolans praktiker i förändring 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2009

ISBN: 9789144055473

Valda delar.

Gustavsson, Michael, Österman, Tove, Hållén, Elinor, (2016) Vad ska en svensk kunna? : utbildningens dilemma - intressenas spel Göteborg : Daidalos, 2016

ISBN: 9789171734747

Kapitlet Hållén, Elinor (2016). Folkbildning – fri och frivillig eller under statliga direktiv? Vad ska folket kunna?  Kapitlet finns på Lisam

Hållén, Elinor (2016) Folkbildning – fri och frivillig eller under statliga direktiv? Vad ska folket kunna?

Laginder, Ann-Marie & Landström, Inger, (2005) Folkbildning – samtidig eller tidlös Mimer, Linköpings universitet

Kapitel Larsson, Staffan (2005) Förnyelse som tradition. Finns på Lisam

Laginder, Ann-Marie, Nordvall, Henrik, Crowther, Jim, (2013) Popular education, power and democracy : Swedish experiences and contributions Leicester : Niace, cop. 2013.

ISBN: 9781862015791, 1862015791, 9781862015807, 9781862015814, 9781862015821, 9781862015838

Valda delar. Finns som e-bok på Lisam.

Webbsidor

Kursen förutsätter också att ni orienterar er i följande dokument (texterna går att hitta på nätet)

Folkbildningsrådet (2018), Folkbildningens betydelse för samhället: Folkbildningsrådets samlade bedömning http://www.folkbildningsradet.se/om-folkbildningsradet/nyheter/2018/folkbildningens-betydelse-for-samhallet-2017/

Övrigt

Valbar litteratur tillhandahålls via lista på LISAM

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.