Verksamhetsförlagd utbildning I, 15 hp

Teaching I, 15 credits

940G14

Kursen är nedlagd. Gavs sista gången HT 2021. Ersätts av delar av 940G31, 940G32, 940G33 samt 940G34 from vt 2022.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Helena Colliander, Jonas Forsmark

Kursansvarig

Helena Colliander, Jonas Forsmark

Studierektor eller motsvarande

Karolina Muhrman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FH1 Folkhögskollärarprogrammet, halvfart (Halvfart) 3 (HT 2021) 202134-202203 Svenska Linköping, Valla O
L1FH1 Folkhögskollärarprogrammet, helfart (Helfart) 2 (HT 2021) 202134-202143 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Folkhögskollärarprogrammet

Särskild information

Kursen är nedlagd. Gavs sista gången HT 2021. Ersätts av delar av 940G31, 940G32, 940G33 samt 940G34 from vt 2022.

Examination erbjuds vid sammanlagt minst tre tillfällen per examinationsmoment.
Dessa tre tillfällen fördelas under minst två terminer från det sista ordinarie kurstillfället. Dessa kan du hitta i kursens sista aktuella Lisamrum.
Kontakta kursansvarig för att bli insläppt i kursens Lisamrum.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

• beskriva, analysera och visa förståelse för sociala relationer och deras betydelse för undervisningsprocesser och på ett konstruktivt sätt kunna arbeta med de konflikter som förekommer i undervisningssituationer

• visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera,
genomföra, utvärdera och reflektera den egna undervisningen

• visa kunskap om inkludering och förståelse för den variation som förekommer när det gäller folkhögskoledeltagares förutsättningar och förmågor i relation till studier och utifrån denna kunskap visa förmåga att uppmuntra och stödja deltagarna i deras studiesituation

Kursinnehåll

I kursen fördjupas och breddas studenternas förståelse av undervisning som relationell företeelse. Detta görs nu i en mer autentisk situation ute på en VFU-skola. I kursen, som har deltagarfokus, får studenterna utveckla sin förmåga att förstå på vilka sätt de sociala relationerna påverkar en folkhögskolegrupp och också utveckla sin förmåga att lösa de konflikter som kan uppstå. I detta ingår också att reflektera kring hur deltagarnas olika funktionsvariationer påverkar deras studiesituation och på vilka sätt en folkhögskollärare kan bidra till en god studiesituation för alla deltagare. 

Stort fokus läggs på att utveckla förmågan att planera, genomföra och reflektera egen undervisning på VFU-skolan. 

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen deltar studenten i verksamheten på en skola, planerar och genomför samt utvärderar undervisning både självständigt och tillsammans med en mentor eller kollega. Studenten deltar också i skolans övriga verksamhet samt i lärarmöten. I kursen förekommer även föreläsningar, litteraturstudier, seminarier samt skrivande av loggbok. 

Examination

Kursen examineras genom en individuell skrivuppgift samt en VFU-examination.

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UKO1 Undervisningskonst 7.5 hp U, G
OBL1 Obligatorisk moment: Inlämning av seminarieunderlag och aktivt deltagande på seminarier. 3 hp U, G
SRE2 Skriftlig redovisning. Sociala relationer i en heterogen deltagargrupp 4.5 hp U, G

Böcker

(2015) Steget vidare : undersökning bland folkhögskolans deltagare 2013. Folkbildningsrådet utvärderar No 1 2015 Stockholm : Folkbildningsrådet, [2015]

ISBN: 9789188692580, 16507959, 16507959

Finns på Lisam

Aspelin, Jonas, Persson, Sven, (2011) Om relationell pedagogik. 1. uppl. Malmö : Gleerup, 2011

ISBN: 9789140666796

Del I + sista kapitlet, s. 151-160.

Björkman, Lotta, Bromseth, Janne, (2019) Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheter. Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur , [2019]

ISBN: 9789144118086

(s. 23-32), samt kapitel 4, 5 och 10

Dimenäs, Jörgen, (2020) Vetenskap och beprövad erfarenhet : forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen. Första upplagan Stockholm : Liber, [2020]

ISBN: 9789147129188

(Används som metodbok)

Fejes, Andreas, (2013) Lärandets mångfald : om vuxenpedagogik och folkbildning. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2013

ISBN: 9789144082981

Harlin, E-M. Att se sig själv i lärarrollen

Freeman, Kassie, Hrsg., Johnson, Ethan, Hrsg., (2012) Education in the Black diaspora. : Perspectives, challenges, and prospects. 1. publ.

ISBN: 9780203152973, 9780415890342

Tillgänglig via google.

Habel, Y. Challenging Swedish exceptionalism? Teaching while Black

Gibbons, Pauline, Heljesten, Eva, Sävström, Rolf, Sjöqvist, Lena, (2018) Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande. Tredje upplagan Lund : Studentlitteratur, [2018]

ISBN: 9789144128955

Kap 1 och 8

Hammar Chiriac, Eva, Hempel, Anders, (2020) Handbok för grupparbete : att skapa fungerande grupparbeten i undervisning. Fjärde upplagan Lund : Studentlitteratur, [2020]

ISBN: 9789144132556

Larsson, Berit, (2010) Ett delat rum : agonistisk feminism och folklig mobilisering : exemplet Kvinnofolkhögskolan. Göteborg : Makadam, 2010

ISBN: 9789170610813

Läs kapitel 5,10, 13 (s. 78-91, 165-186 & 207-230).

Nilholm, Claes, (2020) Perspektiv på specialpedagogik. Upplaga 3 Lund : Studentlitteratur, [2020]

ISBN: 9789144138626

(s11-97).

Nylander, E., Bernhard, D., Rahm, L. & Andersson, P. , (2015) Olika tillsammans Linköping University Electronic Press.

http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A802644&dswid=-1808

Paldanius, S. , Sär-skild folkhögskolepedagogik? Erkännandets didaktik i folkhögskolor Örebro universitet

(Finns på Lisam)

Von Wright, M. , Det relationella perspektivets utmaning: en personlig betraktelse. Att arbete med särskilt stöd: några perspektiv Skolverket

(Finns på Lisam)

Artiklar

Ahl, Helene, Motivation in Adult Education: A Problem Solver or a Euphemism for Direction and Control? International Journal of Lifelong Education

25:4, 385-405, DOI: 10.1080/02601370600772384

Angela M. Carter, Teaching with Trauma: Disability Pedagogy, Feminism, and the Trigger Warnings Debate Disability studies quarterly, 35 no. 2 2015

Tillgänglig elektroniskt via Universitetsbibliotekets katalog. 

Brophy, J. , Motivating Students in Classrooms The International Encyclopedia of Education, eds., P. Peterson, E. Baker & B. McGaw. Academic Press 2010

Tillgänglig elektroniskt via Universitetsbibliotekets katalog.

Övrigt

VALBAR LITTERATUR (Ev. ytterligare sådan kan tillkomma)
Agazarian, Yvonne M. (1992). System-Centered Group Psychotherapy: How to Develop a Working Group. Good Enough Press (2000) (15 sidor).
Aman, R., Bredlöv Eknor,E. & Österborg, Wiklund, S. (2020). Normkrirtiska pedagogik på vuxenpredagogik och utbildning. I A. Fejes, K. Muhrman & S. Nyström, S. (red). Om vuxenutbildning och vuxnas studier: en grundbok. Studentlitteratur (s. 299-316).
Artiklar och valbar läsning tillkommer. Lista finns på LISAM
Björkman (2019) Om att förstå vad vi inte förstår för att bättre kunna förstå – så att vi kan nå dit vi vill – egentligen. I Björkman & Bromseth (red) Normkritisk pedagogik. Perspektiv, utmaningar och möjligheter (s. 123-160). Studentlitteratur.
Darvin, R & Norton, B. (2015) Identity and a Model of Investment in Applied Linguistics. Annual Review of Applied Linguistics, 35, pp 36-56. DOI: https://doi.org/10.1017/S0267190514000191

DOI: https://doi.org/10.1017/S0267190514000191

Folkbildningsrådet. (2016). Folkbildning med asylsökande 2016. Svenska från dag ett och Vardagssvenska i studieförbund och folkhögskolor. Folkbildningsrådet 2016 (Finns på Lisam).
Hajer, M. & Meestringa, T. (2018). Språkinriktad undervisning. Hallgren & Fallgren
Hedegaard. H., M., & Bjursell, C. (2019) Folkhögskolan som inkluderande miljö för deltagare med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

https://ju.se/download/18.19e37bc716900dfd273111f5/1550817603602/Encell%20Rapport%201. %202019.pdf 

Skaalvik, Einar M. & Skaalvik Sidsel (2016). Motivation och lärande. Natur och kultur

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.