Verksamhetsförlagd utbildning I, 15 hp
Teaching I, 15 credits
940G14
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Helena Colliander, Jonas ForsmarkKursansvarig
Helena Colliander, Jonas ForsmarkStudierektor eller motsvarande
Karolina MuhrmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FH1 | Folkhögskollärarprogrammet, halvfart (Halvfart) | 3 (HT 2021) | 202134-202203 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1FH1 | Folkhögskollärarprogrammet, helfart (Helfart) | 2 (HT 2021) | 202134-202143 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Folkhögskollärarprogrammet
Särskild information
Kursen är nedlagd. Gavs sista gången HT 2021. Ersätts av delar av 940G31, 940G32, 940G33 samt 940G34 from vt 2022.
Examination erbjuds vid sammanlagt minst tre tillfällen per examinationsmoment.
Dessa tre tillfällen fördelas under minst två terminer från det sista ordinarie kurstillfället. Dessa kan du hitta i kursens sista aktuella Lisamrum.
Kontakta kursansvarig för att bli insläppt i kursens Lisamrum.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
• beskriva, analysera och visa förståelse för sociala relationer och deras betydelse för undervisningsprocesser och på ett konstruktivt sätt kunna arbeta med de konflikter som förekommer i undervisningssituationer
• visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera,
genomföra, utvärdera och reflektera den egna undervisningen
• visa kunskap om inkludering och förståelse för den variation som förekommer när det gäller folkhögskoledeltagares förutsättningar och förmågor i relation till studier och utifrån denna kunskap visa förmåga att uppmuntra och stödja deltagarna i deras studiesituation
Kursinnehåll
I kursen fördjupas och breddas studenternas förståelse av undervisning som relationell företeelse. Detta görs nu i en mer autentisk situation ute på en VFU-skola. I kursen, som har deltagarfokus, får studenterna utveckla sin förmåga att förstå på vilka sätt de sociala relationerna påverkar en folkhögskolegrupp och också utveckla sin förmåga att lösa de konflikter som kan uppstå. I detta ingår också att reflektera kring hur deltagarnas olika funktionsvariationer påverkar deras studiesituation och på vilka sätt en folkhögskollärare kan bidra till en god studiesituation för alla deltagare.
Stort fokus läggs på att utveckla förmågan att planera, genomföra och reflektera egen undervisning på VFU-skolan.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen deltar studenten i verksamheten på en skola, planerar och genomför samt utvärderar undervisning både självständigt och tillsammans med en mentor eller kollega. Studenten deltar också i skolans övriga verksamhet samt i lärarmöten. I kursen förekommer även föreläsningar, litteraturstudier, seminarier samt skrivande av loggbok.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skrivuppgift samt en VFU-examination.
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UKO1 | Undervisningskonst | 7.5 hp | U, G |
OBL1 | Obligatorisk moment: Inlämning av seminarieunderlag och aktivt deltagande på seminarier. | 3 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig redovisning. Sociala relationer i en heterogen deltagargrupp | 4.5 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 9789188692580, 16507959, 16507959
Finns på Lisam
ISBN: 9789140666796
Del I + sista kapitlet, s. 151-160.
ISBN: 9789144118086
(s. 23-32), samt kapitel 4, 5 och 10
ISBN: 9789147129188
(Används som metodbok)
ISBN: 9789144082981
Harlin, E-M. Att se sig själv i lärarrollenISBN: 9780203152973, 9780415890342
Tillgänglig via google.
Habel, Y. Challenging Swedish exceptionalism? Teaching while BlackISBN: 9789144128955
Kap 1 och 8
ISBN: 9789144132556
ISBN: 9789170610813
Läs kapitel 5,10, 13 (s. 78-91, 165-186 & 207-230).
ISBN: 9789144138626
(s11-97).
http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A802644&dswid=-1808
(Finns på Lisam)
(Finns på Lisam)
Artiklar
25:4, 385-405, DOI: 10.1080/02601370600772384
Tillgänglig elektroniskt via Universitetsbibliotekets katalog.
Tillgänglig elektroniskt via Universitetsbibliotekets katalog.
Övrigt
DOI: https://doi.org/10.1017/S0267190514000191
https://ju.se/download/18.19e37bc716900dfd273111f5/1550817603602/Encell%20Rapport%201. %202019.pdf
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.