Verksamhetsförlagd utbildning II, 15 hp

Teaching II, 15 credits

940G15

Kursen är nedlagd. Gavs sista gången VT 2022. Ersätts av delar av 940G31, 940G32, 940G33 samt 940G34 from vt 2022.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anders Hallqvist

Kursansvarig

Anders Hallqvist

Studierektor eller motsvarande

Karolina Muhrman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FH1 Folkhögskollärarprogrammet, helfart (Helfart) 2 (HT 2021) 202144-202203 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Folkhögskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

• självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisning 
• i samråd med skolledning och kollegor på sin VFU-skola beskriva och diskutera pågående eller tänkbara utvecklingsprojekt som svarar mot aktuella behov på en folkhögskola
• beskriva och tillsammans med kollegor/mentor/skolledning diskutera frågor som rör folkhögskollärarens yrkesetik och pedagogiska ledarskap 
• kunna genomföra och reflektera över de former för bedömning av deltagares kunskaper som förekommer inom folkhögskolan

Kursinnehåll

Kursen innehåller utbildningens tredje och sista VFU-period. Dessutom behandlas frågor om lärares ledarskap, utvärdering av undervisning, frågor om lärares yrkesetik samt behovet av och formerna för fortsatt utveckling av lärares yrkeskunnande. 

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen deltar studenten i verksamheten på en skola, planerar och genomför samt utvärderar undervisning både självständigt och tillsammans med en mentor eller kollega. Studenten deltar också i skolans övriga verksamhet samt i lärarmöten. I kursen förekommer även föreläsningar, litteraturstudier, seminarier samt skrivande av handledningsunderlag och loggbok. 

Examination

Kursen examineras genom en individuell skrivuppgift, en VFU-examination samt ett självständigt arbete.

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska. 
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UKL1 Undervisningskonst och pedagogiskt ledarskap 7.5 hp U, G
SRE1 Bedömning i folkhögskolan 1.5 hp U, G
SAS1 Självständigt arbete som seminariebehandlas 6 hp U, G

Böcker

Denna litteraturlista är preliminär 

Andersson, Per, Colliander, Helena, Harlin, Eva-Marie, (2020) Om folkhögskolan : en särskild utbildningsform för vuxna. Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur, [2020]

ISBN: 9789144133300

Valda delar.

Burman, Anders, (2018) Kultiverandet av det mänskliga : essäer om liberal education, bildning och tänkande. Göteborg : Daidalos, [2018]

ISBN: 9789171735355

Valda delar

Holmqvist (red.), M. , Teorier för undervisning och lärande Gleerups Utbildning AB

Valda delar.

Håkansson, Jan, Sundberg, Daniel, (2020) Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Andra utgåvan Stockholm : Natur & Kultur , [2020]

ISBN: 9789127827950

Valda delar.

Larsson, G., Lundin, J. & Zander, A. (2017, Ledarskapsmodellen: konsten att matcha individuella och organisatoriska förutsättningar

Valda delar. Finns på Lisam

Liedman, Sven-Eric, (2012) Hets! : en bok om skolan. [Ny utg.] Stockholm : Bonniers : Publit [distributör], 2012

ISBN: 9789101002892

Valda delar.

Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina, Samuelsson, Johan, (2017) Betyg i teori och praktik : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium. Tredje upplagan Malmö : Gleerups, [2017]

ISBN: 9789140692641

Valda delar.

Artiklar

International Encyclopedia of Education

Valda delar. Finns online.

Folkbildningsrådet (2020). , Anvisningar för folkhögskolans behörighetsintygande.
Folkbildningsrådet (2020). , Anvisningar för folkhögskolans studieomdöme

Övrigt

Artiklar och valbar läsning tillkommer. Lista finns på LISAM

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.