Lärande och utveckling, 15 hp

Learning and Development, 15 credits

941A10

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Lotta Holme

Kursansvarig

Lotta Holme, Susanne Severinsson

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Senare del, Masterprogram i Specialpedagogik, halvfart (Halvfart, specialpedagogik) 3 (HT 2020) 202034-202103 Svenska Linköping, Valla V
L7YSP Specialpedagogprogrammet 3 (HT 2020) 202034-202103 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
  • Specialpedagogprogrammet

Förkunskapskrav

Godkända 15 högskolepoäng inom Specialpedagogprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter kursen skall den studerande:
- visa kunskaper om olika teorier om lärande
- visa förståelse för olika miljöfaktorers påverkan på lärande och utveckling
- visa teoretiska och erfarenhetsbaserade kunskaper om hur förhållningssätt och metoder påverkar undervisningens organisation och ger förutsättningar för lärande
- kunna analysera och problematisera grunder för olika organisatoriska, innehållsliga och metodiska val i undervisningen
- kunna problematisera och kritiskt reflektera över lärsituationer
- visa förmåga att reflektera över det egna lärandet
- visa kunskap om olika metoder för pedagogiskt utvecklingsarbete och uppföljning
- visa kunskaper om vetenskaplig metod för insamling av data/empiri
- kunna sammanställa och diskutera vetenskaplig litteratur utifrån ett specifikt syfte och därmed sammanhängande frågeställningar

Kursinnehåll

Kursen behandlar på ett kvalificerat sätt olika faktorers påverkan på lärande och utveckling såväl teoretiskt som erfarenhetsmässigt. Pedagogiskt utvecklingsarbete granskas. Förutsättningar för lärande och utveckling studeras i skilda lärmiljöer och komplexa lärandesituationer genom studier på fältet. Kursen fördjupar kunskaperna om olika metoder för lärande och betydelsen av olika pedagogiska förhållningssätt för lärmiljön. Dessa fördjupade kunskaper sammanlänkas med teorier om lärande och metoder för att studera olika situationer där lärande sker. Centralt i kursen är vetenskaplig problemformulering och litteraturöversikt samt reflektioner över det egna lärandet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen används lärplattform på nätet som stöd för lärande genom diskussioner i grupper och respons från lärare och studenter. Undervisningen på campus sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga individuella kurs- och fältuppgifter. Kursen avslutas med en examinationsuppgift som redovisas skriftligt och muntligt.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig examinationsuppgift 9 hp U, G
SRE4 Skriftlig tentamen 2 hp U, G
SRE3 Skriftlig tentamen 2 hp U, G
SRE2 Skriftlig tentamen 2 hp U, G

Böcker

Berg, Gunnar, (2003) Att förstå skolan : en teori om skolan som institution och skolor som organisationer Lund : Studentlitteratur, 2003

ISBN: 9144031203

Boo, Sofia, Forslund Frykedal, Karin, Thorsten, Anja, (2017) Att anpassa undervisning : till individ och grupp i klassrummet Första utgåvan [Stockholm] : Natur & kultur, [2017]

ISBN: 9789127145603

Bryman, Alan, Nilsson, Björn, (2011) Samhällsvetenskapliga metoder 2., [rev.] uppl. Malmö: Liber, 2011

ISBN: 9789147090686

Carlström, Inge, Carlström Hagman, Lena-Pia, Abrahamsson, Pernilla, Lundin, Chris, (2007) Metodik för utvecklingsarbete och utvärdering 5., [omarb.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2007

ISBN: 9789144038247

Eriksson-Gustavsson, Anna-Lena, Göransson, Kerstin, Nilholm, Claes, (2011) Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2011

ISBN: 9789144068909

Gerrbo, Ingemar, Verfasser, (2012) Idén om en skola för alla och specialpedagogisk organisering i praktiken

ISBN: 9789173467339

Hugo, Martin, (2011) Från motstånd till framgång : att motivera när ingen motivation finns 1. uppl. Stockholm : Liber, 2011

ISBN: 9789147094059

Hultman, Glenn, Eklund, Björn, (2002) Utvärdering som meningsskapande : hur man tänker och hur man gör Linköping : Univ., Skapande vetande, 2002

ISBN: 9173732699

Litteraturlistan är preliminär

Hwang, Philip, Nilsson, Björn, (2011) Utvecklingspsykologi 3., rev. utg. Stockholm : Natur och kultur, 2011

ISBN: 9789127130746

Imsen, Gunn, Retzlaff, Joachim, (2006) Elevens värld : introduktion till pedagogisk psykologi 4., rev. uppl. / översättning: Joachim Retzlaff Lund : Studentlitteratur, 2006

ISBN: 9144002718, 9789144002712

Szőnyi, Kristina, (2005) Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet : Universitetsbiblioteket [distributör], 2005

ISBN: 9171551697

Säljö, Roger, (2015) Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer 1. uppl. Malmö : Gleerup, 2015

ISBN: 9789140688262

Tranquist, Joakim, (2005) Utveckling genom utvärdering Malmö högskola

ISBN: 9789171040459

http://www.mah.se/upload/Samverkan/utvardering/UtvRapport2008_2.pdf

Vetenskapsrådet, (2015) Tre forskningsöversikter inom området specialpedagogik/inkludering Vetenskapsrådets rapporter

https://publikationer.vr.se/produkt/tre-forskningsoversikter-inom-omradet-specialpedagogikinkludering/

Artiklar

Fawcett, Lillian M., Garton, Alison F., The Effect Of Peer Collaboration On Children's Problem-Solving Ability
Karlsson, Yvonne, Barns aktörskap och identitetsarbete i en särskild undervisningsgrupp Utbildning och demokrati 21 (3), 2012, 35-52
Markström, Ann-Marie, Halldén, Gunilla, Children’s Strategies for Agency in Preschool Children & Society Mar2009, Vol. 23 Issue 2, p112-122. 11p.
Samuelsson, Ingrid Pramling, Carlsson, Maj Asplund, The Playing Learning Child: Towards a pedagogy of early childhood Scandinavian Journal of Educational Research Dec2008, Vol. 52 Issue 6, p623-641. 19p. 1 Illustration.
Suhonen, Eira, Nislin, Mari A., Alijoki, Alisa, Sajaniemi, Nina K., Children’s play behaviour and social communication in integrated special day-care groups European Journal of Special Needs Education 2015

Published online 24 feb 2015

Övrigt

Därutöver tillkommer internationella överenskommelser (till exempel FN:s barnkonvention, Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och Salamancadeklarationen), kommunala och lokala styrdokument för obligatoriska och frivilliga skolformer, skollag, socialtjänstlag, diskrimineringslag och aktuella läroplaner i tillämpliga delar samt aktuella vetenskapliga artiklar.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.