Understanding research, 7.5 hp
Understanding research, 7.5 credits
945A05
Huvudområde
Vuxnas lärandeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Song Ee AhnKursansvarig
Song Ee AhnStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MLG | Internationellt masterprogram i vuxnas lärande och globala förändringar | 3 (HT 2020) | 202046-202104 | Engelska | Ortsoberoende | O |
Huvudområde
Vuxnas lärandeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Internationellt masterprogram i vuxnas lärande och globala förändringar
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs:
- Ha förståelse för grundläggande forskningsmetodiker med relevans för studier av vuxnas lärande
- Ha utvecklat förmåga att kritiskt granska och bedöma vetenskaplig litteratur inom fältet vuxnas lärande.
- Kunna använda metodkunskaper för att planera ett självständigt projektarbete.
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på forskning och hur man läser forskningstexter för att förstå och utvärdera dem kritiskt. Kursen bygger på antagandet att forskningen är perspektivberoende. Således, förståelsen för olika vetenskapsmetodologier är grundläggande. Olika metoder är representerade i kursen genom artiklar som är relevanta för vuxnas lärande. Dessa artiklar utgör grunden för kritisk analys och jämförande av studenterna. Studenten ska tillämpa sin kunskap om forskningsmetoder genom att producera en forskningsplan.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningsker i form av seminarier och självstudier.
Examination
I den första delen av kursen skall studenten analysera kritiskt granska forskning inom området, dvs artiklar som representerar olika forskningsperspektiv av vuxenutbildning. Studenten ska skriva en individuell uppsats där de diskuterar och jämför logiken i olika metoder i exemplen.
Den andra skriftliga individuella uppgiften: Studenten ska skriva en forskningsplan som är relevant i vuxnas lärande. Forskningsplanen bör innehålla introduktion där studenterna utforskar det valda problemet, mål och forskningsfrågor, litteraturöversikt och forskningsdesign. Studenten ska fördjupa sin kunskap inom någon av de metoder som använts tidigare i programmet.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LÄ03 | Examination | 7.5 hp | EC |
Böcker
List of Literature is provided at your learning platform LISAM
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.