Lärande i praktiken, 7.5 hp

Fostering Learning in Practice, 7.5 credits

945A11

Huvudområde

Vuxnas lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Song Ee Ahn

Kursansvarig

Song Ee Ahn

Studierektor eller motsvarande

Sofia Nyström
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MLG Internationellt masterprogram i vuxnas lärande och globala förändringar 2 (VT 2020) 202014-202023 Engelska Ortsoberoende O

Huvudområde

Vuxnas lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Internationellt masterprogram i vuxnas lärande och globala förändringar

Förkunskapskrav

Kandidatexamen, eller motsvarande yrkesexamen, med vuxenutbildning (eller annat för vuxenutbildningen relevant ämnesområde) som huvudämne

eller

kandidatexamen inom annat område samt ytterligare studier med relevans för vuxnas lärande

eller

kandidatexamen samt 3 års dokumenterad yrkeserfarenhet inom vuxnas lärande.

Engelska B/Engelska 6

Lärandemål

Studenten ska kunna:

  • Förstå identitet, vuxnas lärande och implikationer av att främja lärande i praktiken, med grund i aktuell forskning och teorier. 
  • Identifiera och beskriva konkreta exempel av identitet, vuxnas lärande och implikationer av att främja lärande i praktiken. 
  • Analysera och bearbeta exempel av dessa fenomen genom att relatera de till forskning och teorier. 
  • Använda kreativa tillvägagångssätt för att analysera och kommunicera viktiga insikter och strategier till en professionell publik. 

Kursinnehåll

Kursen fokuserar på teoretiska perspektiv på identitet, vuxnas lärande och implikationer av att fostra lärande i praktiken.
Kursen handlar om: 

  1. Att identifiera en kritisk instans på studenters arbetsplats som relaterar till vuxnas lärande och globala förändringar. 
  2. Att förstå effekterna som förändringar på arbetsplatsen kan ha på professionell identitet och 
  3. Att utveckla strategier för att ta sig an den kritiska instansen genom att främja lärande i praktiken. 

Undervisnings- och arbetsformer

Kursens undervisnings- och arbetsformer utgår från att förståelse främjas genom att bearbeta praktiska erfarenheter med hjälp av teoretisk analys och genom diskussion med andra studenter i en global lärandegemenskap. Kursaktiviteter och lärandematerial nås via lärplattformen, där kursen äger rum. Studenter förväntas läsa berörd litteratur, delta i diskussioner och andra gruppaktiviteter, samt genomföra kursuppgifter inom de angivna tidsramarna. 

Examination

Examinationen består av tre delar. Först, en individuell skrivuppgift där studenten identifierar och beskriver en kritisk instans på sin arbetsplats som relaterar till vuxnas lärande och globala förändringar. Fallexemplet analyseras och diskuteras i relation till begreppet professionell identitet på arbetsplatsen. Andra delen av examinationen är en individuell skrivuppgift där studenten föreslår möjliga lösningar och vägar vidare utifrån fallet som behandlats i första skrivuppgiften. Studenten ska argumentera för de föreslagna lösningarna och tydligt visa hur dessa relaterar till teorier om vuxnas lärande. Tredje delen av examinationen är ett krav på aktivt och kontinuerligt deltagande i diskussioner på lärplattformen under hela kursens gång.  

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
LÄ01 Examination 7.5 hp EC

Böcker

List of Literature is provided at your learning platform LISAM

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.