Magisteruppsats i utomhuspedagogik, 15 hp
Thesis in Outdoor Education, 15 credits
947A07
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Emilia FägerstamKursansvarig
Emilia FägerstamStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MOS | Magister i utomhuspedagogik och hållbarhetsundervisning | 2 (VT 2020) | 202014-202023 | Engelska | Linköping, Valla | O |
L7MOS | Magisterprogram i utomhuspedagogik och hållbarhetsundervisning | 2 (VT 2020) | 202014-202023 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1EKursen ges för
- Magisterprogram i utomhuspedagogik och hållbarhetsundervisning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten ha förvärvat kunskaper och färdigheter inom följande områden:
Kunskap och förståelse
Visa kunskap och förståelse inom forskningsfältet utomhuspedagogik och hållbarhetsundervisning, översiktligt såväl som med fördjupade kunskaper inom vissa delar av området
Visa fördjupad metodologisk kunskap inom det ubildningsvetenskapliga området
Förmåga och färdighet
Visa förmåga att självständigt identifiera och formulera forskninsgfrågor samt att planera, och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom en given tidsram
Visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer
Visa förmåga att muntligt och skriftligt beskriva och diskutera resultat och analys
Värderingsförmåga och förhållningsssätt
Visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapligaa, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forskning
Kursinnehåll
Under kursen ska studenten skriva en individuell uppsats. Ämnet för uppsatsen väljs av studenten och det ska ha relevans för forsknings- och praktikfältet utomhuspedagogik och hållbarhetsundervisning. Syfte och forskningsfrågor utvecklas av studenten men de diskuteras I samråd med en handledare. Den metodologiska kursen förväntas ge studenterna en generell metodkunskap men varje student förväntas fördjupa sin kunskaper om forsknigsmetod under arbetet med att skriva uppsatsen. Handledaren ger råd och diskuterar den valda metoden med studenten.
Undervisnings- och arbetsformer
Studenten arbetar individuellt med sin uppsats. Handledaren erbjuder 15 timmars handledning. Den kan vara en kombination av möten och textläsning med återkoppling.
Examination
Uppsatsen bedöms och examineras av en examinator som inte är handledaren. Examination innebär att försvara sin egen uppsats (det vill säga att vara respondent) vid ett seminarium.
Det innebär också att vara opponent på en annan students uppsats. Opponering innebär att granska uppsatsen kritiskt och diskutera den tillsammans med författaren. Respondenten besvarar frågor och motiverar sina val och ståndpunkter. Efter seminariet ger examinatorn sin återkoppling, och när eferfrågade kompletteringar är gjorda, betygssätt uppsatsen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPS1 | Uppsats | 15 hp | EC |
Böcker
List of Literature is provided at your learning platform LISAM
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.