Forskningsteori och undersökningsmetoder, 15 hp
Theories of Research and Methods of Inquiry, 15 credits
947A14
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Emilia FägerstamKursansvarig
Emilia FägerstamStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MOS | Magister i utomhuspedagogik och hållbarhetsundervisning | 1 (HT 2019) | 201944-202003 | Engelska | Linköping, Valla | O |
L7MOS | Magisterprogram i utomhuspedagogik och hållbarhetsundervisning | 1 (HT 2019) | 201944-202003 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Magisterprogram i utomhuspedagogik och hållbarhetsundervisning
Förkunskapskrav
Lärarexamen eller förskollärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande eller kandidatexamen i pedagogik, pedagogiskt arbete eller motsvarande. Engelska B/Engelska 6 eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder och –teorier, med fokus på det utomhuspedagogiska forskningsfältet,
- demonstrera hur dessa olika metoder och teorier kan användas i utomhuspedagogisk forskning,
- kritiskt diskutera och analysera val av metod, teori och tillvägagångssätt i utomhuspedagogisk forskning,
- tillämpa metodologiska kunskaper och färdigheter genom att planera och genomföra egen datainsamling,
- dokumentera och analysera lärmiljöer och undervisningssituationer med hjälp av foto eller video,
- redogöra för och tillämpa ett etiskt förhållningssätt i planering och genomförande av forskningsprojekt.
Kursinnehåll
Kursen tar upp kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder och -teorier av relevans för det utomhuspedagogiska forskningsfältet. Kursens fokuserar på forskning som undersöker undervisning och lärande i utomhusmiljöer. Olika metoder för datainsamling och analys diskuteras och praktiseras. Etiska överväganden är en viktig del av forskningsprocessen och ingår i kursen.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen baseras på praktiskt forskningsarbete som fältarbete och andra typer av datainsamling, framför allt i lärmiljöer utomhus. Föreläsningar och seminarier komplementerar det egna individuella arbetet. Studenterna utför mindre analyser av insamlat datamaterial. Återkoppling på obligatoriska kursuppgifter utgör ett viktigt inslag i undervisningen.
Examination
Studenterna examineras fortlöpande genom skriftliga, reflekterande redovisningar av det praktiska fältarbetet, samt genom en individuell, skriftlig forskningsplan.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA2 | Examination | 7.5 hp | EC |
EXA1 | Examination | 7.5 hp | U, G |
Böcker
List of Literature is provided at your learning platform LISAM
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.