Forskningsteori och undersökningsmetoder, 15 hp

Theories of Research and Methods of Inquiry, 15 credits

947A14

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Emilia Fägerstam

Kursansvarig

Emilia Fägerstam

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MOS Magister i utomhuspedagogik och hållbarhetsundervisning 1 (HT 2019) 201944-202003 Engelska Linköping, Valla O
L7MOS Magisterprogram i utomhuspedagogik och hållbarhetsundervisning 1 (HT 2019) 201944-202003 Engelska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Magisterprogram i utomhuspedagogik och hållbarhetsundervisning

Förkunskapskrav

Lärarexamen eller förskollärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande eller kandidatexamen i pedagogik, pedagogiskt arbete eller motsvarande. Engelska B/Engelska 6 eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder och –teorier, med fokus på det utomhuspedagogiska forskningsfältet,

- demonstrera hur dessa olika metoder och teorier kan användas i utomhuspedagogisk forskning,

- kritiskt diskutera och analysera val av metod, teori och tillvägagångssätt i utomhuspedagogisk forskning,
- tillämpa metodologiska kunskaper och färdigheter genom att planera och genomföra egen datainsamling,

- dokumentera och analysera lärmiljöer och undervisningssituationer med hjälp av foto eller video,

- redogöra för och tillämpa ett etiskt förhållningssätt i planering och genomförande av forskningsprojekt.

Kursinnehåll

Kursen tar upp kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder och -teorier av relevans för det utomhuspedagogiska forskningsfältet. Kursens fokuserar på forskning som undersöker undervisning och lärande i utomhusmiljöer. Olika metoder för datainsamling och analys diskuteras och praktiseras. Etiska överväganden är en viktig del av forskningsprocessen och ingår i kursen.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen baseras på praktiskt forskningsarbete som fältarbete och andra typer av datainsamling, framför allt i lärmiljöer utomhus. Föreläsningar och seminarier komplementerar det egna individuella arbetet. Studenterna utför mindre analyser av insamlat datamaterial. Återkoppling på obligatoriska kursuppgifter utgör ett viktigt inslag i undervisningen.

Examination

Studenterna examineras fortlöpande genom skriftliga, reflekterande redovisningar av det praktiska fältarbetet, samt genom en individuell, skriftlig forskningsplan.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA2 Examination 7.5 hp EC
EXA1 Examination 7.5 hp U, G

Böcker

List of Literature is provided at your learning platform LISAM

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.