Identifiering och bedömning i specialpedagogisk verksamhet i matematik, 7.5 hp
Identification and Assessment of Mathematics in Special Education, 7.5 credits
948A11
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Margareta EngvallKursansvarig
Margareta EngvallStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L9YSL | Speciallärarprogrammet, Specialisering - Matematikutveckling (Specialisering - Matematikutveckling) | 4 (VT 2020) | 202004-202013 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Speciallärarprogrammet
Förkunskapskrav
Godkända 30 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- Urskilja och beskriva olika dimensioner och former av kunskap i matematik.
- Använda grundläggande teorier om kunskapsbedömning i aritmetik, geometri och statistik för att utforma verktyg för kartläggning och bedömning av elevers matematikkunnande samt kritiskt granska och reflektera över frågor som rör lärares arbete med bedömning i matematik.
- Självständigt planera och genomföra en saklig bedömning av elevers matematiska kompetens samt kunna argumentera för och motivera bedömningen.
- Använda ett ämnesadekvat språk för att analysera och värdera kunskapsbedömningar i matematik.
- Redogöra för och värdera olika former av återkoppling på elevers matematikprestationer
- Identifiera faktorer som kan påverka en objektiv bedömning av matematikarbete och ge exempel på hur dessa faktorer kan motverkas
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på bedömning av matematisk kunskap. I kursen diskuteras skolans uppdrag i relation till elevers lärande i matematik. Vidare behandlas frågan om vilket matematiskt kunnande som går att bedöma eller mäta, samt hur en sådan bedömning kan genomföras. Kursen består av fyra (4) moment:
- Kunskaper och aspekter av lärande i matematik
- Grundläggande teorier om mätning och bedömning generellt och i matematik
- Olika bedömningsstrategier av matematisk kunskap
- Återkoppling av bedömningar i matematik och bedömning som pedagogiskt hjälpmedel för elevers fortsatta arbete med matematik.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen ingår föreläsningar, seminarier och fältstudier. Till studentens arbetsinsats hör också inläsning av litteratur, förberedelser inför seminarier och grupparbeten samt genomförande av kursuppgifter. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp och med stöd av lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen | 5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 2.5 hp | U, G |
Böcker
Litteraturlista finns i kursrummet på Lisam
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.