Utvecklingsstörning – möjlighet och hinder för lärandet del 2, 15 hp
Mental retardation - opportunity and barriers to learning, part 2, 15 credits
948A16
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Henrik DanielssonKursansvarig
Henrik DanielssonStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L9LSL | Speciallärarprogrammet, Inriktning - Utvecklingsstörning - ingår i Lärarlyftet II (Specialisering - Utvecklingsstörning) | 4 (VT 2019) | 201904-201923 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L9YSL | Speciallärarprogrammet, Specialisering - Utvecklingsstörning (Specialisering - Utvecklingsstörning) | 4 (VT 2019) | 201904-201923 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Speciallärarprogrammet
- Speciallärarprogrammet - Ingår i Lärarlyftet II
Förkunskapskrav
Godkända 30 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
-analysera hur individuella och miljömässiga faktorer inverkar på lärande och utveckling hos elever som har en utvecklingsstörning
-uppmärksamma och identifiera elevers behov och förutsättningar i särskolan samt omsätta detta i relation till lärande och innehållet i undervisningsämnen
- utifrån teoretiska och erfarenhetsbaserade kunskaper reflektera kring hur lärares egna förhållningssätt och didaktiska kompetens inverkar på elevernas lärande
- leda samtal och vara rådgivande i frågor som rör elever i särskolan
-problematisera och använda särskolans styrdokument vad gäller kunskapssyn och kunskapskvaliteter
-använda teorier om kunskapsbedömning för att granska och reflektera över frågor som gäller lärares arbete med bedömning och betygssättning i särskolans praktik
Kursinnehåll
I kursen studeras hur lärandeteorier omsätts i särskolans praktik. Lärandemiljöns betydelse för barns och elevers utveckling och lärande studeras också. Kursen behandlar olika faktorers påverkan på lärande och utveckling. Vidare problematiseras olika metoder för lärande och betydelsen av olika didaktiska förhållningssätt i lärmiljön. I kursen behandlas kvalificerade samtal och lärarens rådgivande funktion. I kursen analyseras olika aspekter av mätning och kunskapsbedömning. I kursen studeras kunskapsbedömningens betydelse och didaktiska konsekvenser för undervisning och lärande.
I den praktiska verksamheten ska den studerande studera och analysera, med stöd i teorier, förhållningssätt och metoder som förekommer i undervisningen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans och sker i form av föreläsningar och litteraturseminarier samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp och med stöd av lärplattformen. Undervisningen sker också genom verksamhetsinriktade studier.
Examination
Kursen examineras genom individuella kurs- och fältuppgifter, såväl skriftliga som muntliga. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examinationsuppgift.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig examinationsuppgift | 6 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, G |
Böcker
Litteraturlista finns i kursrummet på Lisam
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Studiehandledning 948A16 2019 | Studiehandledning 948A16 2019.docx |