Specialpedagogik - kunskapsområde och forskningsfält, 15 hp

Special Education - Theories and Research, 15 credits

948A01

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Lotta Holme

Kursansvarig

Lotta Holme, Lisa Kilman

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L9YSL Speciallärarprogrammet, Specialisering - Matematikutveckling (Specialisering - Matematikutveckling) 1 (HT 2019) 201934-202003 Svenska Linköping, Valla O
L9YSL Speciallärarprogrammet, Specialisering - Språk-, skriv- och läsutveckling (Specialisering - Språk-, skriv- och läsutveckling) 1 (HT 2019) 201934-202003 Svenska Linköping, Valla O
L9YSL Speciallärarprogrammet, Specialisering - Utvecklingsstörning (Specialisering - Utvecklingsstörning) 1 (HT 2019) 201934-202003 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Speciallärarprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet Lärarexamen och därefter yrkesverksamhet som lärare på heltid under minst tre år.

Lärandemål

Efter kursen skall den studerande:
- visa kunskaper om centrala specialpedagogiska begrepp
- kunna diskutera specialpedagogik i ett historiskt och kulturellt perspektiv
- kunna diskutera specialpedagogik som företeelse i såväl forskning som samhälle
- visa kunskaper om internationella, nationella och lokala styrdokument gällande specialpedagogisk verksamhet och organisation
- visa kunskaper om juridik och etik med relevans för specialpedagogisk verksamhet
- visa förståelse för olika perspektiv på specialpedagogik och funktionsnedsättningar i såväl inkluderande som segregerande organisation av undervisning
- visa förståelse för specialpedagogens arbete i förebyggande specialpedagogisk verksamhet
- visa kunskaper om pedagogiskt ledarskap
- kunna reflektera teoretiskt över specialpedagogisk praktik och de specialpedagogiska yrkesrollerna
- visa medvetenhet om vad ett vetenskapligt och forskningsetiskt förhållningssätt kan innebära.

Kursinnehåll

Kursen behandlar specialpedagogisk verksamhet och specialpedagogiska förhållningssätt ur såväl ett historiskt som nutida perspektiv. Centrala begrepp som problematiseras och diskuteras i kursen är delaktighet, inkludering, integrering, avvikelse och normalitet samt funktionsnedsättning. Kunskaper om samhällets och skolans möte med och ansvar för barn och ungdomar är centralt i kursen och lagar och förordningar som reglerar detta ansvar studeras. I kursen bearbetas också dilemmasituationer där etiska och juridiska överväganden och ställningstaganden görs i syfte att utveckla de studerandes värderingsförmåga och förhållningssätt. Yrkesrollen diskuteras och problematiseras i relation till styrdokument, specialpedagogisk verksamhet och organisation.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Undervisningen sker i form av fältstudier, litteraturseminarier, föreläsningar samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp och med stöd i lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom individuella kurs/fältuppgifter, såväl skriftliga som muntliga. Kursen avslutas med en skriftlig examinationsuppgift.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig examinationsuppgift 7 hp U, G
SRE3 Skriftlig tentamen 3 hp U, G
SRE2 Skriftlig tentamen 5 hp U, G

Böcker

Litteraturlistan är preliminär

(2007) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning Stockholm : Vetenskapsrådet, 2002

http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf

(2018) Läroplan för förskolan : Lpfö 18 Stockholm : Skolverket, 2018

ISBN: 9789138327364

(2018) Läroplan för grundsärskolan 2011 : reviderad 2018 Stockholm : Norstedts Juridik AB, 2018

ISBN: 9789138327241

(2013) Läroplan för gymnasiesärskolan 2013 Stockholm : Skolverket : Fritze [distributör], 2013

ISBN: 9789138326343

(2011) Läroplan för specialskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Stockholm : Skolverket : Fritze [distributör], 2011

ISBN: 9789138325421

(2011) Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011 Stockholm : Skolverket : Fritze [distributör], 2011

ISBN: 9789138325940

Berg, Gunnar, (2011) Skolledarskap och skolans frirum 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2011

ISBN: 9789144072807

Bergem, Trygve, (2000) Läraren i etikens motljus Lund : Studentlitteratur, 2000 ;

ISBN: 9144012675, 9789144012674

Brodin, Jane, Lindstrand, Peg, (2010) Perspektiv på en skola för alla 2., [rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144056838

Bryman, Alan, Nilsson, Björn, (2011) Samhällsvetenskapliga metoder 2., [rev.] uppl. Malmö: Liber, 2011

ISBN: 9789147090686

Främst kap 1, 20, 24, men även som referenslitteratur 5, 6,  17, 22 och 23

Börjesson, Mats, Palmblad, Eva, (2003) Problembarnets århundrade : normalitet, expertis och visionen om framsteg Lund : Studentlitteratur, 2003

ISBN: 9144029349, 9789144029344

(Kapitel 1, 2, 3, 4)

(Kapitel 1, 2, 3, 4)

Emanuelsson, Ingemar, (2003) En skola för alla. Om specialpedagogik

Staffan Selander (red.) Kobran, nallen och majjen. Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning, 

(s 291-303)

http://hundochkatter.se/special/Kurslitteratur/Kobrannallenomajjen03.pdf

Erdis, Mare, (2011) Juridik för pedagoger 5. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2011

ISBN: 9789144071343

Eriksson-Gustavsson, Anna-Lena, Göransson, Kerstin, Nilholm, Claes, (2011) Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2011

ISBN: 9789144068909

Granlund, Mats, Lillvist, Anne, (2015) Factors influencing participation by preschool children with mild intellectual disabilities in Sweden: with or without diagnosis

Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 2:2, s 16-135.

2:2, s 16-135. Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities,

Göransson, Kerstin, Author, Lindqvist, Gunilla, Author, Klang, Nina, Author, Magnusson, Gunnlaugur, Author, Nilholm, Claes, Author, Karlstads universitet, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013), Institutionen för pedagogiska studier, Originator, (2015) Speciella yrken? Specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning: En enkätstudie

ISBN: 9170636249, 9789170636240

Forskningsrapport. Karlstad University Studies 2015:13

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:784444/FULLTEXT01.pdf

Haug, Peder, (1998) Pedagogiskt dilemma : specialundervisning Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution, 1998 ;

ISBN: 9188373932

Tillgänglig på Internet

http://hundochkatter.se/special/Pedagogisktdilemmaspecundervisning.pdf

Lutz, Kristian, (2013) Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom 1. uppl. Stockholm: Liber, 2013

ISBN: 9789147105649

Nilholm, Claes, (2018) En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman. Studentlitteratur AB

ISBN: 9789144126241

Nilholm, Claes, (2007) Perspektiv på specialpedagogik 2., [omarb.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2007

ISBN: 9789144026633

Olsson, Ingrid, (1999) Att leva som lytt : handikappades levnadsvillkor i 1800-talets Linköping 1. uppl. Linköping : Tema, Univ., 1999 ;

ISBN: 9172194480

Linköping Studies in Arts and Science (delas ut)

Persson, Bengt, (2013) Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap 3., omarb. uppl. Stockholm : Liber, 2013

ISBN: 9789147114139

Persson, Bengt, Persson, Elisabeth, (2012) Inkludering och måluppfyllelse : att nå framgång med alla elever 1. uppl. Stockholm : Liber, 2012

ISBN: 9789147100880

Sandberg, Anette, (2014) Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144092577

Sandberg, Anette, Lillvist, Anne, Eriksson, Lilly, Björck‐Åkesson, Eva, Granlund, Mats, (2010) “Special Support” in Preschools in Sweden: Preschool staff's definition of the construct
Skolverket, (2014) Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Stockholm : Skolverket : Fritze

ISBN: 9789175591162

Swärd, Ann-Katrin, Florin, Katarina, (2014) Särskolans verksamhet : uppdrag, pedagogik och bemötande 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144095295

Artiklar

Cameron, David Lansing, Nilholm, Claes & Persson, Bengt, School district administrators' perspectives on special education policy and practice in Norway and Sweden Scandinavian Journal of Disability Research Vol 14, 2012, No. 3 pp 212-231
Canino, Glorisa & Alegría, Margarita, Psychiatric diagnosis – is it universal or relative to culture? Journal of Child Psychology and Psychiatry Vol. 49, 2008, No.3, pp. 237-250
Göransson, Kerstin, Malmqvist, Johan & Nilholm Claes, Local school ideologies and inclusion education: the case of Swedish independent schools International Journal of Special Needs Education Vol. 28, 2013, No. 1, pp. 49-63
Göransson, Kerstin, Nilholm, Claes & Karlsson, Kristina, Inclusive education in Sweden? A critical analysis International Journal of Inclusive Education Vol. 15, 2011, No.5, pp. 541-555
Lindqvist, Gunilla & Nilholm, Claes, Making schools inclusive? Educational leaders’ views on how to work with children in need of special support International Journal of Inclusive Education Vol. 17, 2013, No. 1, pp. 95-110
Nilholm, Claes, Special education, inclusion and democracy European Journal of Special Needs Education Vol. 21, 2006, No. 4, pp. 431-445
Takala, Marjatta, Sarromaa Hausstätter, Rune, Ahl, Astrid & Head, George, Inclusion seen by student teachers in special education: differences among Finnish, Norwegian and Swedish students European Journal of Teacher Education Vol. 35, 2012, No. 3, pp. 305-325
von Ahlefeld Nisser, D., Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag - Skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik Nordic Studies in Education 2014, 34, 246-264

Övrigt

Skolinspektionen (2017). Förskolans arbete med barn i behov av särskilt stöd.

Speciallärarprogrammet och Specialpedagogprogrammet vid Linköpings universitet (2008). Råd angående att skriva kursuppgifter, examinationsuppgifter och rapporter. (delas ut)

 

Skollag 2010:800. www.riksdagen.se

Examensordning SFS 1993:100, Bilaga 2. Speciallärarexamen, www.regeringen.se (delas ut)

Examensordning SFS 1993:100, Bilaga 2. Specialpedagogexamen, www.regeringen.se (delas ut)

Övrigt: Därutöver tillkommer internationella överenskommelser (till exempel FN:s barnkonvention och Salamancadeklarationen), kommunala och lokala styrdokument för obligatoriska och frivilliga skolformer och aktuella kursplaner i tillämpliga delar samt aktuella vetenskapliga artiklar. För att få en inblick i aktuell specialpedagogisk forskning och debatt rekommenderas Claes Nilholms blogg. Dessutom läses en valfri skönlitterär bok, som i vid mening gestaltar specialpedagogisk problematik.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.