Tala, läsa och skriva – möjligheter och hinder för lärande 1, 15 hp
Talk, Read and Write - Opportunities and Obstacles for Learning 1, 15 credits
948A03
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Åsa ElwérKursansvarig
Åsa Elwér, Åsa JärnvallStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L9YSL | Speciallärarprogrammet, Specialisering - Språk-, skriv- och läsutveckling (Specialisering - Språk-, skriv- och läsutveckling) | 3 (HT 2020) | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Speciallärarprogrammet
Förkunskapskrav
Godkända 15 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande:
- ha fördjupade kunskaper om barns och elevers språk- och begreppsutveckling
- ha fördjupade kunskaper om läs- och skrivutveckling samt läs- och skrivprocesser
- ha fördjupade kunskaper om möjligheter för skriftspråklig utveckling
- självständigt kunna analysera och problematisera elevers skriftspråkliga kunskaps- och färdighetsutveckling
- kunna visa hög medvetenhet om olika didaktiska och metodiska förhållningssätt till lärande och undervisning
Kursinnehåll
Kursen inleds med studier om lärandeteorier samt lärandemiljöers betydelse för barns och elevers utveckling och lärande. Därefter fokuseras kunskaper om språk- och begreppsutveckling. Forskningsbaserad kunskap om sambandet mellan tal, språk och tänkande samt olika teorier om språk- och begreppsutveckling är centralt innehåll. Vidare studeras definitioner av och teoretiska modeller för läsning och skrivning. Aktuell forskning om läs- och skrivinlärning studeras. Kartläggning och bedömning samt tolkning av resultat gällande språkliga och skriftspråkliga förmågor är också föremål för studier.
Ett helhetsperspektiv på språklig och skriftspråklig utveckling och lärande är utgångspunkten för att den studerande ska utveckla en förståelse för det komplicerade samspel av olika faktorer som påverkar individers utveckling och lärande.
Den studerande ska studera och analysera förhållningssätt som förekommer i undervisning där språkliga och skriftspråkliga förmågor står i fokus.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Undervisningen sker i form av fältstudier, litteraturstudier, studentaktiva seminarier, föreläsningar samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp, och med stöd av lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom litteraturseminarier, individuella och gruppvisa kurs/fältuppgifter och examinationsuppgifter. Examinationerna kan vara såväl skriftliga som muntliga.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig examinationsuppgift individuell | 5 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig tentamen individuell | 5 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig tentamen individuell | 3 hp | U, G |
POR1 | Portfolio reflektion skriftlig | 0 hp | D |
MNT1 | Muntlig tentamen | 2 hp | U, G |
Böcker
Litteraturlistan är preliminär
ISBN: 9789138326909
ISBN: 9789138327166
ISBN: 9789138325940
ISBN: 9789147112067
ISBN: 9789144048741
ISBN: 9781405151559, 1405151552
ISBN: 9147049685, 9789147049684
ISBN: 9789144109459
ISBN: 9144083378, 9789144083377
ISBN: 9789147114580
ISBN: 9147093218, 9789147093212
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.