Utvecklingsstörning – möjlighet och hinder för lärandet del 1, 15 hp
Mental Retardation - Opportunity and Barriers to Learning, Part 1, 15 credits
948A13
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Henrik DanielssonKursansvarig
Henrik DanielssonStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L9LSL | Speciallärarprogrammet, Inriktning - Utvecklingsstörning - ingår i Lärarlyftet II (Specialisering - Utvecklingsstörning) | 3 (HT 2018) | 201834-201903 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L9YSL | Speciallärarprogrammet, Specialisering - Utvecklingsstörning (Specialisering - Utvecklingsstörning) | 3 (HT 2018) | 201834-201903 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Speciallärarprogrammet
- Speciallärarprogrammet - Ingår i Lärarlyftet II
Förkunskapskrav
Godkända 15 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.Lärandemål
Efter kursen skall den studerande kunna:
- problematisera och analysera särskolans historik, mål och organisation samt juridiska frågeställningar som aktualiseras i särskolans praktik
- problematisera teoretiska perspektiv på lärande i relation till särskolans mål och innehåll
- diskutera utvecklingsstörning och funktionsnedsättning i relation till utveckling och lärande, identitet och socialt samspel
- analysera etiska frågor som aktualiseras i särskolan och kritiskt värdera sitt förhållningssätt till etiska frågeställningar inom grundsärskolan/gymnasiesärskolan
-analysera och problematisera särskolans samverkan med hem och andra professioner
Kursinnehåll
Kursen behandlar särskolans organisation, styrdokument och mål ur ett historiskt och nutida perspektiv. Vidare studeras perspektiv på lärande i relation till särskolans mål och innehåll. I kursen problematiseras begreppet utvecklingsstörning. Likaså studeras elevernas lärande och dess förutsättningar. Elevernas möjligheter och begränsningar i ett individ- och miljöperspektiv studeras. Etiska och juridiska ställningstagande problematiseras och bearbetas. Frågor kring delaktighet och inkludering behandlas. Vidare studeras samarbetet mellan hem och andra professioner såsom elevassistenter, rehabiliteringspersonal och arbetslivets representanter.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans och sker i form av föreläsningar och litteraturseminarier samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp. Undervisningen sker också genom fältuppgifter och med stöd av lärplattformen
Examination
Kursen examineras genom individuella kurs- och fältuppgifter, såväl skriftliga som muntliga. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examinationsuppgift.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig examinationsuppgift | 6 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, G |
Böcker
Litteraturlistan finns i kursrummet på Lisam
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Litteraturlista_UTHA_HT18 | Litteraturlista_UTHA_HT18.pdf |