Utbildningsvetenskap som kunskapsområde och forskningsfält, 7.5 hp

Educational Sciences as a field of knowledge and research, 7.5 credits

949A02

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Robert Aman

Kursansvarig

Robert Aman

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 1 (HT 2020) 202034-202103 Svenska Linköping, Valla O
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 1 (HT 2020) 202034-202103 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

Studenten ska vara antagen till Masterprogrammet inom det utbildningsvetenskapliga området vid Linköpings universitet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för olika kunskaps- och forskningstraditioner som finns inom det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet
- hänvisa till och resonera om olika utbildningsvetenskapliga perspektiv, teorier och forskningsresultat
- identifiera och diskutera central forskningsmetod inom utbildningsvetenskaplig kunskapsproduktion
- självständigt skriva en akademiskt godtagbar text inom det utbildningsvetenskapliga fältet

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla kunskaper inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Detta innebär att förstå och problematisera området. Kursen bidrar med en översikt av olika vetenskapliga skolbildningar och traditioner både i Sverige och internationellt. De studerande fördjupar sig i bärande tankar i de perspektiv som är centrala för det egna kunskapsområdet. Därutöver ska de studerande utveckla en ökad förtrogenhet med vetenskapliga resonemang, anta ett kritiskt förhållningssätt och utveckla sitt akademiska skrivande.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursintroduktion och vissa seminarier är campusförlagda. Därtill kommer användandet av olika distansöverbryggande tekniker. Under kursen ska den studerande genomföra ett antal uppgifter i anslutning till litteraturstudierna, vilka redovisas skriftligt. Nätverksdiskussioner mellan de studerande genomförs i anslutning till dessa uppgifter.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga uppgifter som preciseras i separat studiehandledning.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE3 Syntes 3.5 hp U, G, VG
SRE2 Utbildningsvetenskapliga perspektiv, teorier och metoder 2 hp U, G
SRE1 Utbildningsvetenskap som forskningsfält 2 hp U, G

Ordinarie litteratur

Böcker

LITTERATURLISTAN ÄR PRELIMINÄR.

Eriksson Barajas, Katarina, Forsberg, Christina, Wengström, Yvonne, (2013) Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap : vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar 1. utg. Stockholm : Natur & Kultur, 2013

ISBN: 9789127134119

Kapitel 1-5.

Hoel, Torlaug Løkensgard, Andersson, Sten, (2010) Skriva på universitet och högskolor : en bok för lärare och studenter 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144057101

Skrivhandledning: möjligt att välja mellan Løkensgard Hoel & Andersson och Strömquist.

Sandin, Bengt, Säljö, Roger, (2006) Utbildningsvetenskap : [ett kunskapsområde under formering] Stockholm : Carlsson, 2006

ISBN: 9172037148

Strömquist, Siv, (2014) Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier 7., [rev.] uppl. Malmö : Gleerup 2014

ISBN: 9789140687487

Skrivhandledning: möjligt att välja mellan Strömquist och Løkensgard Hoel & Andersson.

Artiklar

Dodilet, Susanne, Lundin, Sverker, Kritiska perspektiv på svensk utbildningsvetenskap. Educare vetenskapliga skrifter Vol 2016:3, 2016, sid 7-13.

http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/21448/Educare%202016.3.pdf?sequence=2&isAllowed=y)

Kompletterande litteratur

Artiklar

Litteratur som publiceras i Lisam samt under fliken Övriga Dokument på https://liu.se/studieinfo/:

  • Inspirationstexter till uppgift 1
  • Valbara artiklar och annan vetenskaplig litteratur

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.