Bedöma, värdera och mäta elevers kunskap och lärande, 15 hp

Assess, evaluate and measure students' knowledge and learning, 15 credits

950A06

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Elisabeth Eriksson

Kursansvarig

Elisabeth Eriksson

Studierektor eller motsvarande

Henrik Lindqvist

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) HT 2023 202334-202423 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

  • Grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp  
    eller  
    Kandidatexamen i huvudområdet pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik  
    eller
    Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet  
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- kritiskt granska kunskapsbedömningar utifrån teori om kunskap och lärande
- jämföra, problematisera och välja mellan olika metoder för kunskapsbedömning utifrån grundläggande teorier om
kunskapsbedömning
- redogöra för hur fusk och plagiat i examination är relaterat till normer och former för kunskapsbedömning och reflektera över sitt eget förhållningssätt
- problematisera kunskapsbedömning och betyg som fenomen i ett historiskt, samhälleligt och pedagogiskt perspektiv
- beskriva olika effekter av kunskapsbedömning, examination och betygsättning och diskutera hur dessa effekter kan undvikas och eller tillvaratas i en lärandeprocess

Kursinnehåll

Delkurs 1 (7,5 hp) omfattas av följande områden och delmoment:
- Kunskaper och aspekter av lärande: kunskapsbegreppet, olika former av kunskap, lärteorier samt begrepp och taxonomier för planering och analys av såväl undervisning som bedömning.
- Grundläggande teorier om mätning: skalor och mätning, reliabilitet och validitet vid mätningar, kriterie- respektive normrelaterad bedömning samt faktorer som kan störa bedömningsresultatet.
- Kunskapsbedömningens utveckling i samhällsutvecklingen: en introduktion som ger pedagogiska, historiska och samhälleliga perspektiv på kunskapsbedömningens utveckling. Vidare behandlas förändringar över tid i kunskapssyn, bedömningspolicy och betygsystem i det svenska utbildningssystemet.

Delkurs 2 (7,5 hp) omfattas av följande områden och delmoment:
- Bedömningsstrategier: prov och andra bedömningsmetoder.
- Bedömningens funktioner: formativ, summativ, prediktiv. Konvergent och divergent bedömning. Återkoppling av bedömningar.
- Fusk och plagiat: hur pedagogiska former och systemkrav driver till oönskat beteende, fusk.
- Validering och prövning av tidigare lärande som aspekt av kunskapsbedömningen.
- Den dolda och den synliga läroplanen: examinationens effekter – avsiktlig och oavsiktlig påverkan på studier, undervisning och liv.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i huvudsak på distans. Kursintroduktion och vissa seminarier ges i form av fysiska träffar. Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. Därutöver genomförs studier enskilt och i grupp.

Examination

Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter. 

För slutbetyg VG på kursen som helhet krävs minst G på DEL1 samt VG på DEL2.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
DEL2 Bedömningsstrategier 7.5 hp U, G, VG
DEL1 Kunskapsbegreppet och dess relation till kunskapsbedömning 7.5 hp U, G, VG

Ordinarie litteratur

Böcker

Andersson, Per, Fejes, Andreas, (2023) Kunskapers värde : validering i teori och praktik 3. uppl. Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9789144059044

Fonseca, Lars, (2014) Det godkända fusket : normförhandlingar i gymnasieskolans bedömningspraktiker Växjö : Linnaeus University Press, 2014

ISBN: 9789187925160

http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-37139

Hirsh, Åsa, (2016) Skolans dokumentation : ur ett pedagogiskt och juridiskt perspektiv 1. uppl. Stockholm : Liber, 2016

ISBN: 9789147115136

Jönsson, Anders, (2023) Prov eller bedömning? Att tolka och använda provresultat och omdömen 2. uppl. Gleerups
Klapp, Alli, (2015) Bedömning, betyg och lärande 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2015

ISBN: 9789144091600

Lundahl, Christian, Folke-Fichtelius, Maria, (2016) Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik 2., [utök.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2016

ISBN: 9789144109749

McMillan, James H., (2018) Classroom assessment : principles and practice that enhance student learning and motivation Seventh edition [Boston] : Pearson, [2018]

ISBN: 9780134523309

Rosenthal, Robert, Jacobson, Lenore, (2003) Pygmalion in the classroom : teacher expectation and pupil's intellectual development Newly expanded ed. Carmarthen : Crown House, [2003?], cop. 1992

ISBN: 1904424066, 9781904424062, 0829031537

Enbart summary. Finns att hämta på Lisam.

Skolverket,

Aktuella läroplaner och texter om kunskapsbedömning och betygsättning.

Artiklar

Black, P., Wiliam, D., Lessons from around the world: how policies, politics and cultures constrain and afford assessment practices The Curriculum Journal. Vol 16:2, 2005, sid 249-261.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09585170500136218

Forsell, J., Frykedal, K. F. & Chriac, E. H. , Group work assessment: Assessing social skills at group level Small Group Research Vol 52, 2020, sid 87-124

https://doi.org/10.1177/1046496419878269

Green, S., Johnson, R., Kim, D-H., & Pope, N., Ethics in classroom assessment practices: Issues and attitudes Teaching and Teacher Education. Vol 23, 2007, sid 999-1011.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X06000850?via%3Dihub

Hattie, J. & Timperley, H., The power of feedback Review of Educational Research. Vol 77:1, 2007, sid 81-112.

http://education.qld.gov.au/staff/development/performance/resources/readings/power-feedback.pdf

Jackson, P., Life in classrooms Teachers College, Columbia University 1990 [1968] Chapter 1: The daily grind
Jönsson, A., Analytisk och holistisk bedömning I Å. Hirsh och C. Lundahl (red.) Hållbar bedömning: Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete 2021, sid. 188-200.

Natur och Kultur

Rönn, C., Pupils' informal social strategiers in a Swedish compulsory school - What pupils do and say, out of sight of the teachers, while managing written individual assignments Educational review 2022

https://doi.org/10.1080/00131911.2022.2054955

Stiggins, R.J., Assessment crisis: The absence of assessment for learning Phi Delta Kappan. Vol 83, 2002, sid 758-765.

http://electronicportfolios.org/afl/Stiggins-AssessmentCrisis.pdf

Webb, N.M., Assessing students in small collaborative groups Theory into Practice Vol. 36:4, 1997, sid. 205-213

https://www.jstor.org/stable/1477365

Kompletterande litteratur

Övrigt

Valbar litteratur läggs till under kursens gång.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.