Utbildningsvetenskaplig kärna: Utveckling och lärande, 7.5 hp

Educational Sciences: Development and Learning, 7.5 credits

970G34

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Karin Bevemyr

Kursansvarig

Karin Bevemyr

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2019) 201944-201948 Svenska Norrköping, Norrköping O
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2019) 201944-201948 Svenska Västervik O
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2019) 201944-201948 Svenska Vimmerby O
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2019) 201944-201948 Svenska Hultsfred O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för den pedagogiska psykologins huvudområden
- skilja mellan olika teoretiska perspektiv på barns utveckling och lärande
- relatera teorier och begrepp inom pedagogisk psykologi till förskolans verksamhet
- redogöra för mångfaldens betydelse i förskolans verksamhet
- diskutera hur den pedagogiska psykologin kan användas som ett verktyg för att stödja barns utveckling och lärande
- visa förmåga att förhålla sig kritisk till olika lärandeteorier

Kursinnehåll

I kursen behandlas barns utveckling och lärande. Kursen fokuserar på den pedagogiska psykologin och dess grundläggande teorier, begrepp och metoder. Frågor om utveckling och lärande i relation till sociala och kulturella faktorer belyses. Begreppen utveckling och lärande relateras både till förskolans omsorgsverksamhet och den pedagogiska verksamheten. Kursen består av följande moment: (a) Introduktion till pedagogisk psykologi och dess forskningsmetoder, (b) Behavioristiska, konstruktivistiska, sociokulturella och kognitiva synsätt på lärande, (c) Barns kognitiva, emotionella, sociala och motoriska utveckling, (d) Skillnader mellan barn avseende social bakgrund, ålder, genus och etnicitet kopplat till utveckling och lärande, (e) Lek samt estetiska lärprocesser i förskolan, (f) Förskolepedagogiska implikationer av teori och forskning om barns utveckling och lärande.

Kursen syftar utöver innehållet ovan till att de studerande tillägnar sig ett kritiskt förhållningssätt till olika lärandeteorier.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom såväl skriftliga som muntliga uppgifter.

 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Individuell skriftlig tentamen lärandeteorier 6.5 hp U, G, VG
MRE1 Gruppredovisning med estetiska inslag 1 hp U, G
Martinsson, L. & Reimers, E. (red) (2014). Skola i normer. Malmö: Gleerups. (kap 1.) Pihlgren, A. S. (2017). Undervisning i förskolan: att skapa lärande undervisningsmiljöer. Stockholm: Natur & Kultur. Riddersporre, B. & Persson, S. (red) (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och Kultur. (kapitel 10). Observera att det här kapitlet har utgått i den senaste versionen av den här boken. Det är alltså viktigt att ni använder just 2010 års upplaga av boken. Finns som pdf på lisam. Skolverket. (2018) Läroplan för förskolan. Stockholm: Skolverket Skolverket (2018). Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Kursplanen i matematik 2011: Reviderad 2018. Stockholm, Skolverket Smidt, S. (2010). Vygotskij och de små och yngre barnens lärande. Lund: Studentlitteratur. Sommer, D. (2009). Barndomspsykologi. Utveckling i en förändrad värld. Stockholm: Runa förlag. (Kap. 1, 2 och 7) Trawick-Smith, J. (2013). Early Childhood Development a multicultural perspective. London: Pearson Merrill Prentice Hall. (kap 1, 3, 6, 7, 9, 11, 13)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.