Förskolepedagogik, Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp

Preschool Education, Teaching Practice, 6 credits

970G37

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Katarina Elfström Pettersson

Kursansvarig

Katarina Elfström Pettersson

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2020) 202012-202020 Svenska Norrköping, Norrköping O
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2020) 202012-202020 Svenska Vimmerby, Norrköping O
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2020) 202012-202020 Svenska Västervik, Norrköping O
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2020) 202012-202020 Svenska Hultsfred, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

- planera undervisning av enskilda moment i förskolan 
- undervisa enskilda moment i förskolan
- beakta styrdokumentens värdegrund i planering och undervisning
- utvärdera planering och genomförd undervisning av enskilda moment i förskolan 
- visa ett empatiskt och ansvarsfullt beteende i förskolan
- visa självinsikt och lyhördhet för konstruktiv kritik
- samarbeta och interagera med barn, vårdnadshavare, handledare och arbetslag

Kursinnehåll

I kursen deltar studenten i det vardagliga arbetet i förskolan. Studenten övar självinsikt, empatisk förmåga och lyhördhet för konstruktiv kritik i den pedagogiska verksamheten genom att samarbeta och interagera med barn, vårdnadshavare, handledare och arbetslag. Den studerande planerar, genomför och utvärderar undervisning av enskilda moment i förskolan med stöd av sin handledare. Studenten utför moment där lek används som redskap för lärande och utveckling. Studenten skall också genomföra aktiviteter där verktyg och material inom de estetiska praktikerna ingår.

Undervisnings- och arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning, självstudier samt handledning.

Examination

Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade didaktiska och sociala lärförmågor samt skriftlig redovisning.

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 2 hp U, G
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 3 hp U, G, VG
SRE1 Skriftlig redovisning: reflektionsuppgift om VFU 1 hp U, G, VG
Obligatorisk litteratur: Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid. (2018). Utbildning och undervisning i förskolan: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm. Liber. Kapitel 4, 5, 6 & 8 Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2019). Undervisning i teori och praktik: En introduktion i didaktik. Umeå: Fundo Förlag. (Även tidigare utgåvor) Pramling-Samuelsson, Ingrid. (2011). Konsten att lära barn estetik. Stockholm: Norstedts akademiska förlag. Kapitel 1-3 Skolverket (2018) Läroplan för förskolan. Lpfö18. Stockholm: Skolverket Thornberg, R. & Johansson, E. (red.) (2014). Värdepedagogik: etik och demokrati i förskola och skola. (1. uppl.) Stockholm: Liber. + en egenvald text från den obligatoriska litteraturlistan i FP3, 970G43

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.