Barns språkliga utveckling och kommunikation 1, Språk som form, interaktivt medel och medierande redskap, 12 hp

Children's Language Development and Communication 1, Language as Form, Interactive Resources and Mediating Tools, 12 credits

970G40

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anna Martín Bylund

Kursansvarig

Anna Martín Bylund

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 3 (HT 2020) 202034-202041 Svenska Norrköping, Norrköping O
L1FOR Förskollärarprogrammet 3 (HT 2020) 202034-202041 Svenska Västervik O
L1FOR Förskollärarprogrammet 3 (HT 2020) 202034-202041 Svenska Vimmerby O
L1FOR Förskollärarprogrammet 3 (HT 2020) 202034-202041 Svenska Hultsfred O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- redogöra för hur språk, språklig kompetens och språkutveckling kan förstås på olika sätt samt beskriva sambandet mellan språkligt och annat lärande

- relatera olika aspekter av samspel till barns språkutveckling

- uppvisa en grundläggande förståelse för tvåspråkighet som fenomen

- redogöra för hur förskollärare kan stödja utveckling av svenska som första och andraspråk

- utveckla ämnesdidaktiska strategier för att uppmuntra barns kommunikation och språkutveckling i vardagen

- diskutera och exemplifiera hur olika estetiska uttryckssätt och digital media kan stödja och stimulera barns olika kommunikativa förmågor

- diskutera berättande och läsning i relation till olika pedagogiska och didaktiska syften

-diskutera hur olika faktorer påverkar förutsättningarna för barns språkliga utveckling

Kursinnehåll

Barns språkliga utveckling studeras utifrån olika teoretiska perspektiv och i relation till förskolans/förskoleklassens verksamhet, mål och styrdokument. Betydelsen av socialt samspel med vuxna och jämnåriga är ett centralt innehåll i kursen liksom förståelsen för sambandet mellan språkligt och annat lärande. Kommunikativ förmåga studeras utifrån en bred syn på språk och en mångfald av uttryckssätt. I kursen belyses tvåspråkighet som ett mångbottnat fenomen och sätts i relation till förskolans och förskoleklassens språkliga och pedagogiska praktiker. Olika möjligheter för att stödja utveckling av svenska både som ett förstaspråk och ett andraspråk studeras och diskuteras. Att stimulera barns lexikala utveckling (ordförråd), samtalsfärdigheter, nyfikenhet på och intresse för språk och flerspråkighet är en viktig uppgift för lärare i förskola och förskoleklass. I kursen ges den studerande möjlighet att fördjupa sig i dessa områden för att kunna utveckla ämnesdidaktiska strategier och medvetna förhållningssätt i vardagen. I det ingår att den studerande reflekterar kring sina egna språkliga relationer, språkliga och kommunikativa styrkor och potentiella utvecklingsområden. Faktorer relaterade till olika sociala och fysiska miljöers betydelse för barns språkutveckling studeras och diskuteras i relation till styrdokument och förskolans och förskoleklassens uppdrag att möta alla barn på ett demokratiskt och likvärdigt sätt. I relation till detta introduceras begreppet litteracitet och den studerande ges möjlighet att fördjupa sig i berättandets roll och läsningens plats i utbildningspraktiker med yngre barn.  

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning i kursen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbete och individuella litteraturstudier.    

Examination

Kursen examineras genom hemtentamen, muntliga redovisningar, skriftlig redovisning och deltagande i seminarier och workshops.

För betyget VG på hela kursen krävs VG på samtliga provkoder där betyget VG kan uppnås.
 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEM1 Seminarier och workshops 1 hp D
STN1 Hemtentamen 4 hp U, G
MRE5 Muntlig redovisning 3 hp U, G, VG
SME1 Muntlig och skriftlig redovisning 4 hp U, G, VG

Böcker

Andersson, Maria, Druker, Elina, (2008) Barnlitteraturanalyser. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2008

ISBN: 9789144040288

Björk-Willén, Polly, (2018) Svenska som andraspråk i förskolan. Första utgåvan [Stockholm] : Natur & Kultur , [2018]

ISBN: 9789127822740

Björk-Willén, Polly, Gruber, Sabine, Puskás, Tünde, (2013) Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag. 1. uppl. Stockholm : Liber, 2013

ISBN: 9789147100255

Bruce, Barbro, Riddersporre, Bim, (2014) Berättande i förskolan. 1. utg. Stockholm : Natur & Kultur, 2014

ISBN: 9789127137837

Dahlbeck, Per, Westlund, Kristina, (2018) Att skapa språk och mening : litteracitetsarbete i förskola och förskoleklass. Upplaga 1 Lund : Studentlitteratur, [2018]

ISBN: 9789144118741

Gjems, Liv, (2011) Barn samtalar sig till kunskap. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur AB, 2011

ISBN: 9789144069081

Larsson, Karolina, (2016) Att få barnets språk att växa : strategier för språkutveckling i förskolan, skolan och hemma. [(Felaktigt?) uppgiven som andra upplagan] Stockholm : Stefan Hertz utbildning, [2016]

ISBN: 9789198047516

Pramling, Niklas, Pramling Samuelsson, Ingrid, (2010) Glittrig diamant dansar : små barn och språkdidaktik. Stockholm : Norstedt, 2010

ISBN: 9789113026848

Svensson, Ann-Katrin, (2009) Barnet, språket och miljön : från ord till mening. 2., omarb. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2009

ISBN: 9789144018577

Tengberg, Michael, Olin-Scheller, Christina, (2015) Svensk forskning om läsning och läsundervisning. 1. uppl. Lund : Gleerups Utbildning, 2015

ISBN: 9789140688446

Ärnström, Ulf, Anderson, Jonas, (2008) Nya berättarboken. Lund : BTJ förlag, 2008

ISBN: 9789170186295

Artiklar

Björk-Willen, Polly, Author, Pramling, Niklas, Author, Simonsson, Maria, Author, Linköpings universitet, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Originator, Linköpings universitet, Utbildningsvetenskap, Originator, Språkundervisning i förskolan: Teoretiska principer och empiriska exempel
Cekaite, Asta, Author, Björk-Willén, Polly, Author, Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Barn, Originator, Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten, Originator, Linköpings universitet, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Originator, Linköpings universitet, Utbildningsvetenskap, Originator, Enchantment in storytelling: Co-operation and participation in childrens aesthetic experience
Gjems, Liv, Why Explanations Matter: A Study of Co-Construction of Explanations between Teachers and Children in Everyday Conversations in Kindergarten
Martín-Bylund, Anna, Author, Linköpings universitet, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Originator, Linköpings universitet, Utbildningsvetenskap, Originator, The matter of silence in early childhood bilingual education
Olsson, Liselott Mariett, Author, Taking Children's Questions Seriously: the need for creative thought

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.