Språk och matematik i förskolan, Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp

Preschool Education, Teaching Practice, 6 credits

970G41

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Johanna Aringer

Kursansvarig

Johanna Aringer

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 3 (HT 2020) 202046-202049 Svenska Norrköping, Norrköping O
L1FOR Förskollärarprogrammet 3 (HT 2020) 202046-202049 Svenska Västervik O
L1FOR Förskollärarprogrammet 3 (HT 2020) 202046-202049 Svenska Vimmerby O
L1FOR Förskollärarprogrammet 3 (HT 2020) 202046-202049 Svenska Hultsfred O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Godkänt resultat i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna: Verksamhetsförlagd utbildning

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

– planera undervisning i förskolan i relation till språk och matematik utifrån styrdokument och relevanta teoretiska perspektiv för att stimulera barns utveckling och lärande

– genomföra undervisning i förskolan i relation till språk och matematik utifrån styrdokument och relevanta teoretiska perspektiv för att stimulera barns utveckling och lärande

– utvärdera planerad och genomförd undervisning av språk och matematik

– använda olika kommunikativa uttrycksformer som främjar barns språkliga lärande och utveckling

-  reflektera över den egna planeringen och sitt professionella agerande i relation till förskolans värdegrund, med särskild tonvikt  på jämställdhet

– visa förmåga att i sitt ledarskap beakta demokratiska värderingar och barns delaktighet 

– anpassa kommunikation till målgrupp och situation

Kursinnehåll

I kursen fokuseras på förskollärarens uppdrag att arbeta med språk och matematik i förskolan. Den studerande får träna på förmågan att planera, leda och utvärdera undervisning i språk och matematik i förskolan. I detta ingår att kommunicera och konkretisera så att innehållet  blir begripligt för barnen, välja arbetssätt utifrån barnens förförståelse och förutsättningar så att både individ och grupp blir tillgodosedda samt ansvara för såväl planerade som oplanerade arbetsuppgifter. I sitt professionella agerande och ledarskap ska studenten ta en utgångspunkt i förskolans värdegrund med särskild tonvikt på jämställdhet och att beakta barns delaktighet.
Inom ramen för kursen ska även studenten använda kommunikativa uttrycksformer som främjar barns språkliga lärande och utveckling. Vidare  utvärderas i kursen genomförda moment tillsammans med barn och handledare. Här ingår reflektioner över egna och andras erfarenheter av det pedagogiska arbetet.

Examination

Kursen examineras genom uppvisande av grundläggande sociala och didaktiska lärarförmågor samt genom en GTLU rapport.

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
GTLU Rapport 1 hp U, G, VG
GSLF Grundläggande sociala lärarförmågor 2.5 hp U, G
GDLF Grundläggande didaktiska lärarförmågor 2.5 hp U, G, VG
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.