Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp

Educational Sciences 1, Didactics, 5 credits

971G01

Kursen är nedlagd. Gavs sista gången HT 2023. Ersätts av 971G44.

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Marie Karlsson

Kursansvarig

Marie Karlsson

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 1 (HT 2019) 201934-201936 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- identifiera centrala kunskapsområden inom didaktik
- urskilja grundläggande filosofiska perspektiv på undervisning
- diskutera på vilka grunder skolkunskaper väljs ut och organiseras
- diskutera med stöd i litteratur och erfarenhet vad som kännetecknar läraruppdraget
- känna till några perspektiv på meningsfull fritid
- skriftligt formulera en sammanhängande text
- använda grundläggande referensteknik

Kursinnehåll

Denna kurs belyser undervisningens och den pedagogiska verksamhetens didaktiska grunder och frågor. Kursen tar sin utgångspunkt i de studerandes egna erfarenheter från skola och fritidshem och uppfattningar om vad som kännetecknar läraruppdraget. Centrala kunskapsfält som didaktiken drar nytta av och som kort introduceras i kursen är läroplansteori och pedagogisk filosofi. Kursen behandlar olika perspektiv på barn/elever, läraruppdraget, lärande, undervisning samt relationen mellan lärare och elev. Dessutom tar kursen upp lärande och utveckling i förhållande till meningsfull och innehållsrik fritid. Centralt i kursen är att de studerande lär sig att skilja mellan allmänt tyckande om skola/fritidshem, undervisning, lärare, elever och uppfattningar eller föreställningar som bygger på vetenskapliga argument och perspektiv. Kursen syftar utöver innehållet ovan till att de studerande tillägnar sig ett kritiskt förhållningssätt och grundläggande färdigheter i att skriva vetenskapligt med betoning på allmän formalia. Vidare introduceras digitala verktyg.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, arbete i grupp och självständiga studier. Digitala verktyg används för eget lärande.

Examination

Kursen examineras genom individuell hemtentamen.

 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
OBL1 Obligatoriskt redovisningsseminarium 0 hp D
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen 5 hp U, G, VG
Litteratur Hviid, P., & Højholt, C. (2015). Fritidspedagogik med barnperspektiv. Lund : Studentlitteratur (bokhandel) s.23-44 Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2006) Undervisning i teori och praktik – en introduktion i didaktik. Umeå: Fundo förlag. (www.fundo.se, order@fundo.se eller bokhandeln) Pihlgren, Ann (red) (2014), Fritidshemmets didaktik. Lund: Studentlitteratur (bokhandeln) s. 11-57, 121-140 och 237-250. Skolverket (u.å) Kollegial handledning leder till öppenhet och samarbete hämtad från https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/didaktik/relationer-larande/kollegial-handledning-leder-till-oppenhet-och-samarbete-1.227370 Skolverket (2011) Fritidshemmet : en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling. (2011). Stockholm : Skolverket : Fritze [distributör], 2011. s 4-36 https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2623 Styrdokument Skolverket (2017), Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2017. (2017). Stockholm : Skolverket : Wolters Kluwer [distributör], 2017. kap. 1, 2 och 4. Ladda ned från: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3813 Skolverket (2014). Fritidshem. (2014). Stockholm : Skolverket, 2014. https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3301 Skolverket (2016) Fritidshemmet : ett kommentarmaterial till läroplanens fjärde del. (2016). Stockholm : Skolverket : Wolters Kluwer [distributör], 2016. https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3720 Vetenskapligt skrivande Dessa texter är en grund som ni kan använda på fler kurser kring skrivande och referenshantering. Hartman, S. G. (2003). Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter. Stockholm : Natur och kultur, 2003. Guide till referenshantering enligt APA-systemet. Svensk tolkning av APA – systemet för Röda Korsets Högskola. Kan laddas ned från LiUs biblioteks sida: http://www.bibl.liu.se/citera-och-referera/citeringsteknik?l=sv Citera rätt: https://www.student.liu.se/program/student/studievagledning/studieteknik/citera-ratt?l=sv Referera rätt: https://www.student.liu.se/program/student/studievagledning/studieteknik/referera-ratt?l=sv

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.