Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp

Educational Sciences 2, Development and Learning, Teaching Practice, 1.5 credits

971G17

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Sofia Ryberg

Kursansvarig

Sofia Ryberg

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 1 (HT 2019) 201941-201941 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- uppvisa grundläggande sociala förmågor i fritidshemmets och skolans verksamhet
- med handledarens stöd kunna planera, genomföra och utvärdera enklare pedagogiska moment och därigenom uppvisa grundläggande didaktiska förmågor

Kursinnehåll

Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning på fritidshem och i skola. Den studerande planerar och genomför minst ett pedagogiskt moment tillsammans med handledare. Under kursen övar den studerande att ta kontakt och kommunicera med elever, att använda sig av kroppsspråket, att ta emot konstruktiv kritik samt att uppvisa ett ansvarsfullt beteende på fritidshem och i skola.

Undervisnings- och arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning.

Examination

Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågor.


 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SDLF Grundläggande didaktiska förmågor 0.5 hp U, G
GSLF Grundläggande sociala förmågor 1 hp U, G
Obligatorisk Kurslitteratur Glenberg, A. (2008). Embodiment for education. In P. Calvo & T. Gomila (Eds.), Handbook of cognitive science: an embodied approach (pp. 355-372). Oxford, UK: Elsevier Science. Glenberg, A. (2010). Embodiment as a unifying perspective for psychology. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 1(4), 586-596. Szczepanski, A., & Dahlgren, L. O. (2011). Lärares uppfattningar av lärande och undervisning utomhus. Didaktisk tidskrift, 20(1), 21-48. Thunman, E., & Persson, M. (2013). Teachers' Access to and Use of ICT: An Indicator of Growing Inequity in Swedish Schools. Contemporary Educational Technology, 4(3), 155-171. Woofolk, A., McMillan, J., Hughes, M., & Walkup, V. (2012). Educational psychology and classroom assessment. Harlow: Pearson Education. à skall ändras till Woolfolk, A. & Karlberg, M. (2015) Pedagogisk Psykologi. Pearson.ISBN: 9780273761860