Utbildningsvetenskaplig kärna 6, Specialpedagogik, 7.5 hp
Educational Sciences 6, Special Education, 7.5 credits
971G19
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Lotta HolmeKursansvarig
Lotta HolmeStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 4 (VT 2020) | 202019-202023 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för styrdokument med avseende på specialpedagogisk verksamhet samt internationella överenskommelser gällande barns rättigheter,
- analysera olika teoretiska specialpedagogiska perspektiv och dess historiska rötter,
- redogöra för och diskutera centrala specialpedagogiska begrepp,
- identifiera möjligheter och hinder för barns utveckling och lärande i fritidshem och skola,
- redogöra för olika möjligheter för att stödja barns utveckling och lärande i fritidshem och skola,
- förstå specialpedagogiskt arbete på organisations-, grupp- och individnivå.
Kursinnehåll
Kursen behandlar specialpedagogiska verksamheter och förhållningssätt såväl i ett historiskt som i ett nutida och internationellt perspektiv. Styrdokument och internationella överenskommelser som reglerar fritidshemmets och skolans ansvar för elever i olika livssituationer och som är i behov av särskilt stöd studeras. Centrala teoretiska specialpedagogiska begrepp och perspektiv problematiseras och diskuteras och knyts samman med praktisk specialpedagogisk verksamhet på både organisations-, grupp- och individnivå. Det specialpedagogiska förhållningssättet i kursen utgår från att se möjligheter och att förebygga, identifiera, uppmärksamma och undanröja hinder för utveckling och lärande. Fritidshemmets och skolans redskap för att följa och stödja utveckling och lärande för elever i behov av särskilt stöd, till exempel åtgärdsprogram och digitala verktyg, studeras och analyseras. I kursen studeras internationella vetenskapliga artiklar inom kunskapsområdet specialpedagogik.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, fältstudier, seminarier, arbete i grupp samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig individuell hemtentamen samt deltagande i Seminarieserien.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN2 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 5.5 hp | U, G, VG |
SME1 | Seminarieserie och skriftligt moment | 2 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 9789144050096
ISBN: 9789197942287
Endast Willén Lundgren, Berit & Karlsudd, Peter. Relationella avtryck och specialpedagogiska perspektiv i fritidshemmets praktik, sid 63-78.
https://www.skolporten.se/app/uploads/2013/09/Relationell-specialpedagogik-i-teori-och-praktik.pdf
63-78 Willén Lundgren, Berit, Karlsudd, Peter Relationella avtryck och specialpedagogiska perspektiv i fritidshemmets praktik
ISBN: 9789127145603
ISBN: 9789144068909
ISBN: 9789127120204
ISBN: 9789144026633
ISBN: 9789147100880
Artiklar
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856250600957905
Webbsidor
ÖVRIG INFORMATION
Därutöver tillkommer internationella överenskommelser (till exempel FN:s barnkonvention, Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och Salamancadeklarationen), kommunala och lokala styrdokument för obligatoriska och frivilliga skolformer, skollag, socialtjänstlag, diskrimineringslag och aktuella läroplaner i tillämpliga delar samt aktuella vetenskapliga artiklar.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.