Musik, verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp

Music, Teaching Practice, 1.5 credits

971G28

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Simon Östling

Kursansvarig

Simon Östling

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 4 (VT 2020) 202004-202004 Svenska Norrköping, Norrköping V

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Förkunskapskrav

-

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

- visa förmåga att planera, genomföra och följa upp undervisning i ämnet musik i enlighet med styrdokumenten
- diskutera instrument för bedömning inom musik med handledaren
- analysera konsekvenserna av det egna ledarskapet och agerandet och ge förslag på hur ledarskapet kan utvecklas
- visa förmåga till ett respektfullt och demokratiskt ledarskap och tydlig kommunikation

Kursinnehåll

Den studerande genomför verksamhetslagd utbildning i musik i grundskolan. Den studerande övar på ett professionellt förhållningssätt och ett respektfullt bemötande av elever. Vidare övar den studerande på att delta aktivt i diskussioner i arbetslaget och argumentera för sina åsikter. Den studerande hanterar sociala relationer och övar på att tillämpa ett demokratiskt ledarskap och ge möjlighet till elevers inflytande. Tydlig kommunikation som förenar lyhördhet med tydlighet är centrala inslag. Den studerande planerar, genomför och följer upp aktiviteter inom ämnet musik. Utifrån handledarens synpunkter kan den studerande anta nya utmaningar i yrkesrollen. Vidare ska den studerande analysera konsekvenserna av det egna agerandet. Den studerande ska också diskutera instrument för bedömning med handledaren inom musik och öva på att bedöma kunskap inom musik med hjälp av handledaren. Den studerande tar del av hur handledaren återkopplar och kommunicerar kunskapsbedömning till elever.

Undervisnings- och arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning.

Examination

Kursen examineras genom uppvisande av grundläggande sociala och didaktiska lärarförmågor.

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
TSLF Tillämpade sociala förmågor 0.5 hp U, G
TDLF Tillämpade didaktiska förmågor 1 hp U, G
OBL1 Inlämningsuppgift: reflektion kring yrkesrollen 0 hp D
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.