Fritidspedagogik 3, verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp

Schoolage Educare, Teaching Practice, 6 credits

971G35

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Marie Karlsson

Kursansvarig

Marie Karlsson

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 3 (HT 2020) 202036-202040 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Förkunskapskrav

Godkänt resultat i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, verksamhetsförlagd utbildning eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande

- visa förmåga att på ett lämpligt och ansvarsfullt sätt hantera sociala relationer i fritidshemmets/ skolans verksamhet i enlighet med skolans värdegrund

- kunna anpassa kommunikationen, verbal och icke-verbal, till målgrupp och situation.

- visa förmåga att utifrån konstruktiv kritik dra slutsatser och förändra sitt agerande.

- utifrån elevers behov och förmågor kunna planera, leda och utvärdera ett undervisningsområde i relation till utomhuspedagogik och hållbar utveckling

- visa förmåga att bedöma och urskilja utvecklingsområden för verksamheten samt föreslå lösningar som bidrar till att ge barn en meningsfull och innehållsrik fritid.

Kursinnehåll

Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning inom det fritidspedagogiska området i fritidshem och skola. På kursen är genomgående teman hållbar utveckling och det utomhuspedagogiska fälten inom vilket studenten även prövar att undervisa. Studenten planerar, genomför och utvärderar enskilda ämnesområden i det utomhuspedagogiska fältet. I planering och genomförande ska studenten ta hänsyn till olika elevers behov och intressen. Studenten ska även reflektera över genomförd undervisning och utifrån sitt agerande kunna dra slutsatser kring vad som kan förändras.
Studenten ska även visa förmåga att hantera sociala relationer i fritidshemmet och skolans verksamhet i enlighet med skolans värdegrund. När det gäller kommunikation ska studenten visa förmåga att kunna anpassa sin kommunikation till målgrupp och situation. Vidare ska studenten visa förmåga till ledarskap, tydlighet och struktur och kunna använda didaktiska kunskaper för att identifiera problem/ dilemman i verksamheten och föreslå lösningar som bidrar till att ge barn en meningsfull och innehållsrik fritid. 

Undervisnings- och arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning

Examination

Kursen examineras genom uppvisande av grundläggande sociala och didaktiska lärarförmågor samt en skriftlig reflektionsuppgift.

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
TSLF Tillämpade sociala förmågor 2.5 hp U, G
TDLF Tillämpade didaktiska förmågor 2.5 hp U, G, VG
SRE1 Skriftlig reflektionsuppgift 1 hp U, G
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.