Engelska, 15 hp
English, 15 credits
972A01
Huvudområde
Engelska DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anna WatzKursansvarig
Mikael JungevallStudierektor eller motsvarande
Anna WatzKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) | 7 (HT 2018) | 201834-201943 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GF3 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) | 7 (HT 2018) | 201834-201943 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Engelska, DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Särskild information
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande
- på engelska kunna kommunicera skriftligt, där stil, grammatisk struktur, vokabulär och språklig nivå är anpassade till situation och mottagare
- på engelska kunna kommunicera muntligt på en nivå som språkligt, kommunikativt, uttalsmässigt och intonationsmässigt fungerar yrkesmässigt samt hjälper elever i årskurs F-3 att utvecklas
- ha kännedom om olika kulturer i den engelskspråkiga världen med fokus på t.ex. barnkultur och skola
- utifrån engelsk barnlitteratur kunna diskutera, problematisera och reflektera över hur t.ex. inkludering och exkludering tar sig uttryck.
- kunna relatera och kritiskt förhålla sig till teorier om andraspråksinlärning och perspektiv på kunskap och lärande i olika delar av undervisningen i engelska
- med grund i didaktisk forskning och nationella styrdokument kunna planera, presentera, och utvärdera ett undervisningsmoment i engelska för elever i årskurs F-3 samt analysera och motivera val av innehåll, undervisningsformer och lär-resurser
- kunna reflektera över språkundervisningens anpassning till elevers ålder och individuella förutsättningar
- exemplifiera hur estetiska lärprocesser, t.ex. drama och lek, kan användas i engelskundervisningen
- jämföra, analysera och utvärdera olika läromedel i engelska
- kritiskt kunna förhålla sig till IKT som pedagogiskt redskap
Kursinnehåll
Kursen består av två huvuddelar länkade till varandra genom innehåll. En del på 7,5 hp är, i första hand, till för den studerandes egen kommunikativa förmåga och kunskap om engelskspråkig kultur och litteratur. Den andra delen på 7,5 hp handlar om didaktik på avancerad nivå med inriktning mot språkundervisning för F-3. Kursens olika delar ska inte ses som separata moment utan som en helhet där språk, kultur och didaktik integreras.
Pronunciation
Den studerande undersöker, förbättrar och utvärderar sin egen muntliga språkfärdighet genom att arbeta med olika språkprogram i språkstudion samt spela in sig själv. Den studerande ska dessutom undersöka de delar av engelskt uttal och intonation som är intressanta ur ett F-3-perspektiv och lära ut fonetik/uttal till varandra i form av mini-lektioner.
Grammar and Writing
Den studerande arbetar med att förbättra sin språkliga kompetens och sin skriftliga kommunikativa förmåga genom olika språkfrämjande övningar med inriktning mot skrivande och strukturer. Fokus ligger dels på den studerandes individuella behov vad beträffar vokabulär, struktur och grammatik, dels på generella problem inom dessa fält, som den studerande behöver känna till i sin framtida lärarroll. Utöver seminarier och föreläsningar arbetar den studerande självständigt med olika språkfärdighetsprogram och övningar. En uppsats skrivs under kursens gång och sedan avslutas kursen med en salstentamen som testar grundläggande grammatik och skriftlig framställning. Det här momentet ligger som en strimma över hela kursperioden.
Cultural Studies
Den studerande undersöker begreppet engelsk kultur utan att nödvändigtvis koppla det till F-3-nivå och fördjupar sig inom självvalt område. Utöver föreläsning och seminarium arbetar den studerande självständigt och i grupp. Kursen examineras genom en muntlig presentation.
Analyzing Literature
Den studerande läser och analyserar engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur, som belyser olika samhällsrelaterade teman, som etnicitet, genus och lika villkor. Vidare analyserar den studerande verk inom barn- och ungdomslitteratur och diskuterar dem utifrån relevanta samhällsfrågor och använder därvidlag ett litteraturvetenskapligt förhållningssätt. Examinationen sker i form av seminarier där läraren leder samtalet utifrån ett antal frågor. Då kursen ger U-VG kommer också ett skriftligt underlag i form av anteckningar att behövas.
Didactics
Kursen sker på avancerad nivå och fokuserar på teorier om andraspråksinlärning samt metoder. Den studerande fördjupar sina kunskaper om språkdidaktik genom att undersöka, analysera, förhålla sig kritiskt till och presentera olika språkdidaktiska teorier och metoder. Utöver föreläsningar och seminarier arbetar den studerande självständigt och i grupp. Kursen examineras genom att den studerande redovisar/diskuterar i tvärgrupp de artiklar/ böcker som studerats i förväg.
Project Work
Kursen sker på avancerad nivå och består av muntliga och skriftliga aktiviteter med inriktning på det pedagogiska arbetet i engelska för F-3. Studenten utarbetar, presenterar, motiverar samt diskuterar olika aktiviteter med stöd i teorier om språkinlärning för yngre åldrar samt i andra relevanta styrdokument. Studenten tränar på att använda och analysera olika undervisningsstrategier samt att anpassa sin undervisning och sitt språk efter elevernas förutsättningar för att på ett lekfullt sätt arbeta med engelska. Att använda IKT som ett av många redskap och att bygga in estetiska lärprocesser i undervisningen är en del av projektet. Examinationen sker i form av en presentation.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker på engelska i form av föreläsningar, seminarier, lektioner och övningar. Studenten förväntas dessutom arbeta självständigt samt i grupp med olika projekt och arbetsuppgifter. Lisam används som lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, skriftlig salstentamen, muntlig tentamen, muntlig och skriftlig redovisning samt portfolio.
Provuppsättning: H17
ESS1 Skriftlig essä: Written Essay Högskolepoäng: 1.0
MTL3 Muntlig tentamen m skr ulag; Barn- o ungd Högskolepoäng: 2.0
litteratur 1
MTL4 Muntlig tentamen m skr ulag; Barn- o ungd Högskolepoäng: 2.0
litteratur 2
MTLY Muntlig presentation: Language Did for Younger Högskolepoäng: 1.0
Years
MTNC Muntlig presentation: English Culture Högskolepoäng: 1.0
MTS1 Muntlig presentation: Pronunciation Högskolepoäng: 1.0
POR2 Skriftlig Portfolio: Didaktik Högskolepoäng: 2.0
PROW Muntlig och skriftlig presentation: Project Work Högskolepoäng: 3.0
STN2 Skriftlig salstentamen: Grammar and Writing Högskolepoäng: 2.0
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Litteraturlista F-3 2018 | Litteraturlista F-3 2018.docx |