Engelska, 15 hp

English, 15 credits

972A01

Huvudområde

Engelska Didaktik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anna Watz

Kursansvarig

Mikael Jungevall

Studierektor eller motsvarande

Anna Watz
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1GF3 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Linköping) 7 (HT 2018) 201834-201943 Svenska Linköping, Valla V
L1GF3 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Studieort Norrköping) 7 (HT 2018) 201834-201943 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Engelska, Didaktik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3

Särskild information

 

 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande

  • på engelska kunna kommunicera skriftligt, där stil, grammatisk struktur, vokabulär och språklig nivå är anpassade till situation och mottagare
  • på engelska kunna kommunicera muntligt på en nivå som språkligt, kommunikativt, uttalsmässigt och intonationsmässigt fungerar yrkesmässigt samt hjälper elever i årskurs F-3 att utvecklas
  • ha kännedom om olika kulturer i den engelskspråkiga världen med fokus på t.ex. barnkultur och skola
  • utifrån engelsk barnlitteratur kunna diskutera, problematisera och reflektera över hur t.ex. inkludering och exkludering tar sig uttryck.
  • kunna relatera och kritiskt förhålla sig till teorier om andraspråksinlärning och perspektiv på kunskap och lärande i olika delar av undervisningen i engelska
  • med grund i didaktisk forskning och nationella styrdokument kunna planera, presentera, och utvärdera ett undervisningsmoment i engelska för elever i årskurs F-3 samt analysera och motivera val av innehåll, undervisningsformer och lär-resurser
  • kunna reflektera över språkundervisningens anpassning till elevers ålder och individuella förutsättningar
  • exemplifiera hur estetiska lärprocesser, t.ex. drama och lek, kan användas i engelskundervisningen
  • jämföra, analysera och utvärdera olika läromedel i engelska
  • kritiskt kunna förhålla sig till IKT som pedagogiskt redskap

Kursinnehåll

Kursen består av två huvuddelar länkade till varandra genom innehåll. En del på 7,5 hp är, i första hand, till för den studerandes egen kommunikativa förmåga och kunskap om engelskspråkig kultur och litteratur. Den andra delen på 7,5 hp handlar om didaktik på avancerad nivå med inriktning mot språkundervisning för F-3. Kursens olika delar ska inte ses som separata moment utan som en helhet där språk, kultur och didaktik integreras.

 

Pronunciation

Den studerande undersöker, förbättrar och utvärderar sin egen muntliga språkfärdighet genom att arbeta med olika språkprogram i språkstudion samt spela in sig själv. Den studerande ska dessutom undersöka de delar av engelskt uttal och intonation som är intressanta ur ett F-3-perspektiv och lära ut fonetik/uttal till varandra i form av mini-lektioner.

 

Grammar and Writing

Den studerande arbetar med att förbättra sin språkliga kompetens och sin skriftliga kommunikativa förmåga genom olika språkfrämjande övningar med inriktning mot skrivande och strukturer. Fokus ligger dels på den studerandes individuella behov vad beträffar vokabulär, struktur och grammatik, dels på generella problem inom dessa fält, som den studerande behöver känna till i sin framtida lärarroll. Utöver seminarier och föreläsningar arbetar den studerande självständigt med olika språkfärdighetsprogram och övningar. En uppsats skrivs under kursens gång och sedan avslutas kursen med en salstentamen som testar grundläggande grammatik och skriftlig framställning. Det här momentet ligger som en strimma över hela kursperioden.

 

Cultural Studies

Den studerande undersöker begreppet engelsk kultur utan att nödvändigtvis koppla det till F-3-nivå och fördjupar sig inom självvalt område. Utöver föreläsning och seminarium arbetar den studerande självständigt och i grupp. Kursen examineras genom en muntlig presentation.

 

Analyzing Literature

Den studerande läser och analyserar engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur, som belyser olika samhällsrelaterade teman, som etnicitet, genus och lika villkor. Vidare analyserar den studerande verk inom barn- och ungdomslitteratur och diskuterar dem utifrån relevanta samhällsfrågor och använder därvidlag ett litteraturvetenskapligt förhållningssätt. Examinationen sker i form av seminarier där läraren leder samtalet utifrån ett antal frågor. Då kursen ger U-VG kommer också ett skriftligt underlag i form av anteckningar att behövas.

 

Didactics
Kursen sker på avancerad nivå och fokuserar på teorier om andraspråksinlärning samt metoder. Den studerande fördjupar sina kunskaper om språkdidaktik genom att undersöka, analysera, förhålla sig kritiskt till och presentera olika språkdidaktiska teorier och metoder. Utöver föreläsningar och seminarier arbetar den studerande självständigt och i grupp. Kursen examineras genom att den studerande redovisar/diskuterar i tvärgrupp de artiklar/ böcker som studerats i förväg.

 

Project Work

Kursen sker på avancerad nivå och består av muntliga och skriftliga aktiviteter med inriktning på det pedagogiska arbetet i engelska för F-3. Studenten utarbetar, presenterar, motiverar samt diskuterar olika aktiviteter med stöd i teorier om språkinlärning för yngre åldrar samt i andra relevanta styrdokument. Studenten tränar på att använda och analysera olika undervisningsstrategier samt att anpassa sin undervisning och sitt språk efter elevernas förutsättningar för att på ett lekfullt sätt arbeta med engelska. Att använda IKT som ett av många redskap och att bygga in estetiska lärprocesser i undervisningen är en del av projektet. Examinationen sker i form av en presentation.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker på engelska i form av föreläsningar, seminarier, lektioner och övningar. Studenten förväntas dessutom arbeta självständigt samt i grupp med olika projekt och arbetsuppgifter. Lisam används som lärplattform.

 

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, skriftlig salstentamen, muntlig tentamen, muntlig och skriftlig redovisning samt portfolio.

Provuppsättning: H17

ESS1  Skriftlig essä: Written Essay                         Högskolepoäng: 1.0

MTL3  Muntlig tentamen m skr ulag; Barn- o ungd             Högskolepoäng: 2.0
             litteratur 1

MTL4  Muntlig tentamen m skr ulag; Barn- o ungd             Högskolepoäng: 2.0
             litteratur 2

MTLY  Muntlig presentation: Language Did for Younger        Högskolepoäng: 1.0
             Years

MTNC  Muntlig presentation: English Culture                 Högskolepoäng: 1.0

 MTS1  Muntlig presentation: Pronunciation                   Högskolepoäng: 1.0

POR2  Skriftlig Portfolio: Didaktik                         Högskolepoäng: 2.0

PROW  Muntlig och skriftlig presentation: Project Work      Högskolepoäng: 3.0

STN2  Skriftlig salstentamen: Grammar and Writing           Högskolepoäng: 2.0

 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.