Kemi, 7.5 hp

Chemistry, 7.5 credits

973G14

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Astrid Berg

Kursansvarig

Astrid Berg

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 5 (HT 2020) 202049-202103 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

  • Redogöra för biogeokemiska kretslopp med fokus på kemiska reaktioner och miljöförändring
  • Kritiskt granska begrepp och strategier för hållbar utveckling med fokus på klimat och miljö
  • Genomföra och analysera kemiska experiment
  • Använda skolans styrdokument i kemi för att analysera prov, bedöma och betygsätta
  • Visualisera kemiska modeller, kemiska fenomen och processer med hjälp av IKT 

Kursinnehåll

Kursen omfattar en bearbetning av kemiska frågeställningar som har betydelse för miljö och samhälle med fokus på centrala biogeokemiska kretslopp. Periodiska systemet, atomens byggnad, elektronstrukturer samt stabila elektronkonfigurationer (oktettregeln) behandlas. Vidare tas även kemisk bindning (jon-, kovalenta- och metall bindningar, samt van der Waalsbinding och vätebindning) och kemisk reaktionsbenägenhet upp för att specifikt fördjupa vattnets och kolets kretslopp. Lärande för hållbar utveckling belyses och analyseras specifikt i relation till miljöutmaningar såsom försurning och klimatpåverkan. I kursen genomförs fältprovtagningar och hydrokemiska analyser för att introducera begrepp såsom pH, buffertkapacitet, syra-bas, neutralisationsreaktioner, salter, konduktivitet samt reflektera över provtagnings- och analystekniker, detektionsnivåer och felkällor. Vidare behandlas prov, betyg och bedömning av ämnet kemi i skolår 4-6. Kemikalier och material från vardagen nyttjas för att kommunicera och visualisera kemiska modeller med hjälp av IKT. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, grupparbeten, laborationer och självstudier.

Examination

Kursen examineras genom individuella och gruppvisa muntliga och skriftliga redovisningar.

För att få VG på kursen som helhet ska både SME7 och SRE3 vara bedömda som VG, samt övriga moment som G.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2019-09-10; Dnr LiU-2019-02897

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE3 Individuell skrift redovisn, Bedömning och betyg i kemi 1.5 hp U, G, VG
SRE1 Individuell skrift redovisn,Labrapport Hydrokemiska analyser 1.5 hp U, G
SME8 Muntlig redovisning med film som underlag 1 hp U, G
SME7 Muntlig redovisn med skriftligt underlag: Kretslopp o vatten 3.5 hp U, G, VG
Areskoug, M., Ekborg, M., Nilsson, K. & Sallnäs, D. (2015). Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken: Metodik för lärare F-6. Malmö: Gleerups utbildning AB. Hewitt, P.G., Suchocki, J. & Hewitt, L.A. (2004). Conceptual physical science. (3rd college ed.) San Francisco: Pearson Addison Wesley. Jönsson, A., Ekborg, M., Lindahl, B. & Löfgren, L. Bedömning i NO- grundskolans tidiga år. Malmö. Gleerups Utbildning AB. Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.