Religionskunskap: verksamhetsförlagd utbildning (46-52,5 hp), 7.5 hp (9AREV9)

Religious Studies: Teaching Practice (46-52,5 Credits), 7.5 credits

Huvudområde

Religionsvetenskap

Nivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Huvudområde

Religionsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Biologi
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd

Förkunskapskrav

Kursen förutsätter Religionskunskap (1-30 hp) varav kursen Religionskunskap (1-15 hp), 15 hp ska vara godkänd, eller motsvarande. Dessutom ska kurserna Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp och Kunskapsbedömning och betygssättning, 7,5 hp och VFU i ämne 1 och 2 vara godkända, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- använda egna kunskaper i religionsvetenskapliga teorier och didaktiska modeller i den pedagogiska verksamheten
- ta helhetsansvar för val av stoff i religionskunskap utifrån elevers förutsättningar och behov
- ta helhetsansvar för planering och organisering av undervisning i religionskunskap utifrån styrdokument, didaktisk teorier och modeller samt elevernas förutsättningar och behov.
- integrera jämställdhet, jämlikhet och IKT i den egna planeringen och genomförandet av undervisningen.
- ta helhetsansvar för genomförandet av undervisning i religionskunskap utifrån didaktiska teorier och modeller, elevernas förutsättningar och behov
- ta helhetsansvar för utvärderingen av den egna planeringen och undervisningen i religionskunskap
- ta helhetsansvar för dokumentation och bedömning av elevernas kunskaper i religionskunskap
- interagera och kommunicera med elever, kollegor och föräldrar
- presentera grundläggande principer i ett källkritiskt förhållningssätt i religionskunskap
 

Kursinnehåll

Studenten övar sig på att inta ett professionellt förhållningssätt i lärarrollen. Studenten planerar, genomför och utvärderar ett arbetsområde i religionskunskap med hänsyn taget till styrdokument, religionsvetenskapliga teorier samt ämnesdidaktiska teorier och modeller. Studenten visar ett källkritiskt förhållningssätt i den egna planeringen och undervisningen. Vidare övar sig studenten att ta hänsyn till elevernas förutsättningar och behov samt att interagera med olika aktörer i skolverksamheten. Dessutom övar sig studenten i att dokumentera och bedöma elevernas kunskaper. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker i form av verksamhetsförlagd utbildning.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Examination

Examination sker genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska förmågor samt skriftlig redovisning.

Examinationen av de tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågorna begränsas till tre (3) tillfällen.

TDLF Tillämpande didaktiska lärarförmågor 3 hp U-G
TSLF Tillämpande sociala lärarförmågor 2 hp U-VG
SRE1 Skriftlig redovisning: VFU-reflektion 1 hp U-VG                                                                                                                                                                                                                                       

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande.

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.

Sidansvarig: Infocenter, infocenter@liu.se