Svenska som andraspråk: verksamhetsförlagd utbildning (46-52,5 hp), 7.5 hp

Swedish as a Second Language: Teaching Practice (46-52,5 Credits), 7.5 credits

9ASAV8

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Helena Grönås

Kursansvarig

Helena Grönås

Studierektor eller motsvarande

Per Simfors
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1A79 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång biologi, 270 hp (Ingång biologi) 8 (VT 2020) 202013-202018 Svenska Linköping, Valla V
L1A79 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång engelska, 270 hp (Ingång engelska) 8 (VT 2020) 202013-202018 Svenska Linköping, Valla V
L1A79 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång historia, 270 hp (Ingång historia) 8 (VT 2020) 202013-202018 Svenska Linköping, Valla V
L1A79 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång matematik, 270 hp (Ingång matematik) 8 (VT 2020) 202013-202018 Svenska Linköping, Valla V
L1A79 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång samhällskunskap, 270 hp (Ingång samhällskunskap) 8 (VT 2020) 202013-202018 Svenska Linköping, Valla V
L1A79 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång svenska, 270 hp (Ingång svenska) 8 (VT 2020) 202013-202018 Svenska Linköping, Valla V
L1A79 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång textilslöjd, 270 hp (Ingång textilslöjd) 8 (VT 2020) 202013-202018 Svenska Linköping, Valla V
L1A79 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång trä- och metallslöjd, 270 hp (Ingång trä- och metallslöjd) 8 (VT 2020) 202013-202018 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9

Förkunskapskrav

Svenska som andraspråk (1-30 hp) inklusive godkänd Grammatik salstentamen 6 hp i Svenska som andraspråk (1-15 hp) samt godkänd Språkinlärning 10 hp i Svenska som andraspråk (16-30 hp), samt alla tidigare VFU-kurser enligt studiegången godkända. 

Förkunskapskraven ska vara uppfyllda vid terminsstart den aktuella terminen.

För att få påbörja den verksamhetsförlagda utbildningen krävs också att studenten har bekräftat till VFU-koordinator att studenten har för avsikt att genomföra VFU:n den aktuella terminen. Bekräftelsen ska ske terminen innan genomförandet av VFU:n. 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande
- ta helhetsansvar för val av innehåll för svenska som andraspråk utifrån styrdokument, didaktiska teorier och elevernas förutsättningar och med beaktande av jämlikhet och jämställdhet
- ta helhetsansvar för planering av undervisning i svenska som andraspråk utifrån styrdokument, didaktiska teorier och elevernas förutsättningar och behov med beaktande av jämlikhet och jämställdhet
- ta helhetsansvar för genomförande av undervisning i svenska som andraspråk utifrån styrdokument, didaktiska teorier och elevernas förutsättningar och behov med beaktande av jämlikhet och jämställdhet
- analysera och utvärdera den egna undervisningen i relationer till planeringen och uppsatta mål
- problematisera den egna undervisningen utifrån andraspråkselevers speciella förutsättningar och behov
- beskriva och diskutera bedömning av andraspråks-utveckling
- dokumentera och bedöma elevernas kunskaper i svenska som andraspråk
- samarbeta och interagera med elever, kollegor och övriga personer inom skolverksamheten
- använda IKT i undervisningen i svenska som andraspråk
 

Kursinnehåll

Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i svenska som andraspråk i årskurs 7-9 där olika tillämpade lärarförmågor praktiseras. Den studerande utvecklar sitt ledarskap och sin didaktiska förmåga genom att ta ett helhetsansvar för planering, genomförande och utvärdering av undervisning i svenska som andraspråk och tränar på att anpassa undervisningen till elevernas förutsättningar och behov. Den studerande tränar på att analysera elevernas andraspråksutveckling genom att använda sig av olika analysmodeller. Utöver detta tränar studenten dokumentation och bedömning av elevernas kunskaper i svenska som andraspråk. 

Under VFUn auskulterar och undervisar studenten även i sitt andra ämne/-n.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker i form av handledd verksamhetsförlagd utbildning.                            

Examination

Examination sker genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska förmågor samt skriftlig redovisning.

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
OBL2 Obligatoriskt uppföljningsseminarium 0 hp D
OBL1 Obligatorisk introduktion av VFU 0 hp D
TLSF Tillämpade sociala lärarförmågor 3 hp U, G
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 3.5 hp U, G, VG
SRE1 Skriftlig redovisning: VFU-reflektion 1 hp U, G, VG

Böcker

Litteraturlista finns under Övriga dokument.