Kunskap och lärande med fokus på didaktiska processer – ämneslärare, 7.5 hp

Knowledge and Learning with Focus on Didactic Processes – Secondary School Teacher, 7.5 credits

9FVG02

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Robert Aman

Kursansvarig

Robert Aman

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) VT 2020 202004-202013 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

  • beskriva och jämföra olika teorier om kunskap och lärande
  • belysa teorier om kunskap och lärande i relation till barn, ungdomar och vuxnas lärande och kunskapsutveckling
  • diskutera förutsättningar för lärande och kunskapsutveckling ur ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv
  • jämföra och resonera kring kunskapssyn(er) och syn på lärande inom det egna ämnet i form av universitetsdisciplin, lärarutbildningsämne respektive skolämne
  • uttrycka sig skriftligt enligt vedertagen praxis

Kursinnehåll

I kursen behandlas olika kunskapsfilosofiska traditioner (idealism, rationalism, pragmatism). Ur ett historiskt och ett samtida perspektiv behandlas frågor om hur kunskap väljs ut för lärande. Olika teorier om lärande (behaviorism, kognitivism, konstruktivism, socialkognitivism) studeras i relation till historiska och samtida undervisningstraditioner. I kursen jämförs och resoneras även kring hur olika ämnestraditioner utvecklar skilda kunskapssyner och syner på lärande. Likaså diskuteras synen på kunskap och lärande i relation till barn, ungdomars och vuxnas lärande och kunskapsutveckling. I kursen diskuteras även förutsättningar för lärande och kunskapsutveckling ur ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv.

Undervisnings- och arbetsformer

Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisning, skriftlig hemtentamen samt seminarium med skriftligt underlag.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE1 Skriftlig redovisning 3 hp U, G, VG
STN1 Skriftlig tentamen: hemtentamen 3.5 hp U, G, VG
MRE1 Seminarium med skriftligt underlag, ämnesdidaktik 1 hp U, G

Böcker

Sidan är preliminär.

Valbar litteratur finns i kursrummet på Lisam.

(1994) Bildning och kunskap : särtryck ur Läroplanskommitténs betänkande Skola för bildning (SOU 1992:94) Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution, 1994 ;

ISBN: 9188372804

(2010) Flickor, pojkar, individer : om betydelsen av jämställdhet för kunskap och utveckling i skolan : slutbetänkande Stockholm : Fritze, 2010

ISBN: 9789138235010

(2009) Vad påverkar resultaten i svensk grundskola : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer Stockholm : Skolverket, 2009

ISBN: 9789185545674

Carlgren, Ingrid, Forsberg, Eva, Lindberg, Viveca, (2009) Perspektiv på den svenska skolans kunskapsdiskussion Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2009

ISBN: 9789176566619

Dewey, John, Hartman, Sven G., Hartman, Ros Mari, (2004) Individ, skola och samhälle : utbildningsfilosofiska texter 4., [utök.] utg. / urval, inledning och kommentarer av Sven Hartman ... Stockholm : Natur och kultur, 2004

ISBN: 9127097994, 9789127097995

Gustavsson, B.,, (2002) Vad är kunskap? en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap Stockholm: Statens Skolverk

http://www.umu.se/digitalAssets/19/19998_vad-kunskap-skolverket.pdf

I A. Bron &L. Wilhelmson, (2004) Lärarprocesser i högre utbildning

Lönnheden, C. & Olstedt, E. (2004). Med erfarenhet som utgångspunkt. Kapitel i bok (s. 104-118)

Tillgänglig i kursrummet på Lisam.

104-118 Lönneheden, C. & Olstedt, E. Med erfarenhet som utgångspunkt

I P-E, B. Gustavsson & S. Larsson, (1996) Livslångt lärande Lund: Studentlitteratur

Larsson, S. (1996) Vardagslärande och vuxenstudier. Kapitel i bok (s. 9-26)

Tillgänglig i kursrummet på Lisam.

9-26 Larsson, S. Vardagslärande och vuxenstudier

Illeris, Knud, Andersson, Sten, (2015) Lärande 3., [uppdaterade] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2015

ISBN: 9789144107981

Stensmo, Christer, Verfasser, (2007) Pedagogisk filosofi. : 2., [rev.] uppl

ISBN: 9789144018904

Säljö, Roger, (2014) Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv 3. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144101736

U.P. Lundgren, R. Säljö & C. Liberg, (2017) Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare Stockholm: Bokförlaget Natur & Kultur

Säljö, R. (2017). Den lärande människan – teoretiska traditioner. Kapitel i bok (s. 203-264). Stockholm: Bokförlaget Natur & Kultur. 

203-264 Säljö, R. Den lärande människan - teoretiska traditioner

Artiklar

Bandura, A., Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective Annual Review of Psychology 52/2001/1-26

Tillgänglig i kursrummet på Lisam.

Marton, F. & Säljö, R., On Qualitative Differences in Learning: I - Outcome and Process British Journal of Educational Psychology 46/1976/4-11

Tillgänglig i kursrummet på Lisam.

Schoultz, j., Säljö, R. & Wyndhamn, R., Heavenly talk: Discourse, artefacts and children´s understanding of elementary astronomy Human Development 44/2001/103-118

Tillgänglig i kursrummet på Lisam.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.